Kolega Adek1983 poprosił mnie o podzielenie się swoją wiedzą na temat Polo 86/86c/2f razem z odmianą sedan, zatem zapraszam do lektury
NSU Prinz
Zanim przejdziemy to głównego tematu, zacznijmy od marki NSU Motorenwerke AG, czyli NSU Zakłady Silnikowe S.A. Był to niemiecki producent samochodów i motocykli, powstały w 1873 roku, początkowo produkujący maszyny włókiennicze, następnie rowery, motocykle, a w końcu i samochody. W 1957 roku NSU rozpoczęła produkcję modelu PRINZ, który po dwóch modernizacjach był produkowany do 1973 roku. NSU jest także kojarzony z silnikiem Wankla, ponieważ to właśnie ta firma jako pierwsza udostępniła ten silnik w seryjnej produkcji. Niestety ze względów konstrukcyjnych silnik nie był trwały, zużycie elementów było bardzo duże, często zdarzały się przedmuchy i występowały inne problemy. Wprowadzenie tego silnika przysporzyła firmie na tyle dużych problemów, że roku 1969 roku została ona przejęta przez Grupę Volkswagena, ta połączyła ją z firmą Auto Union, którą dzisiaj znamy jako Audi
AUDI 50
Dobra, ale co to ma do rzeczy? Otóż NSU Prinz w pewnych kręgach jest uważany za poprzednika Audi 50, samochodu segmentu B, produkowanego od 1974 do 1978 roku przez Audi NSU Auto Union AG. Wiele osób wie, że Audi 50 było praktycznie bezpośrednim poprzednikiem pierwszej gerenacji Polo, i to prawda, zwłaszcza, że nawet elementy mechaniczne były zamienne pomiędzy oboma samochodami. Przejdźmy więc dalej...
VW Polo 86
Gdy przyjrzeć się zdjęciom Audi 50 i pierwszej generacji VW Polo, można zauważyć, że poza znaczkami różnice są prawie niezauważalne, ponieważ od 1975 roku owe auta były sprzedawane równocześnie, zresztą były produkowane w jednej fabryce, w Wolfsburgu. VW Polo posiadało szerszą gamę silników i oferowało inne wyposażenie, niektórzy mówią, że było też nieco gorszej jakości. Ma to pewne potwierdzenie w fakcie, że w ciągu trzech kolejnych lat Polo wyparło Audi 50 z rynku, ponieważ najzwyczajnie w świecie było tańsze. Powstało blisko 181 tysięcy egzemplarzy modelu 50, podczas gdy Polo w kolejnych odmianach produkowane jest po dzień dzisiejszy. Jako ciekawostkę dodam, że w roku 1983 zjechało z taśmy milionowe Polo, a w ciągu kolejnych trzech lat wyprodukowano kolejny milion egzemplarzy.

VW Derby 86 - pierwsze Polo w wersji sedan
VW Polo produkowany był od 1975 roku w wersji hatchback, a w 1977 roku wprowadzono drugą wersję nadwozia, tj, sedan - VW Derby. Różnica tkwiła w powiększym do 515 litrów bagażniku.

W 1979 roku oba modele przeszły facelift polegający m. in. na zmienionym grillu, lampach, zderzakach i wnętrzu, po raz pierwszy też można wyróżnić tzw. front Derby, tj. prostokątne przednie reflektory, zamiast okrągłych, charakterystycznych dla hatchbacka, razem z pasującym do lamp grillem. Oba modele produkowane były do 1981 roku, kiedy to na rynek wprowadzona została nowa generacja Polo, typ 86c.
VW Polo 86cObok sedana i hatchbacka pojawiła się także kolejna wersja nadwozia, nazywana pseudokombi, steilheck bądź breadvan. Pojawiła się naprawdę masa wyposażeń, gama silników też do najmniejszych nie należała.

Tutaj pozwolę sobie na pewne rozbicie rynków zbytu, Anglia oraz reszta Europy. W Anglii, wraz ze wprowadzeniem drugiej generacji, typu 86c, porzucona została nazwa Derby, sedan był tam sprzedawany pod nazwą Polo Classic, podczas gdy w Europie do roku 1984 było to wciąż Derby. Po 1984 roku nazwa Derby została porzucona także w Europie, razem z charakterystycznym frontem Derby. Sedan, zwany teraz na wszystkich rynkach jako Polo Classic, został lekko zmodyfikowany, otrzymał grill i przednie okrągłe lampy prosto z Polo, zamiast znanych wcześniej bananów na tylnych nadkolach pojawiły się sięrpy razem z listwami, a krótki tylny zderzak został wydłużony do nadkola. W połowie lat '80 produkcja sedana została przeniesiona do Hiszpanii, do przejętej przez Grupę VAG fabryki Seata.
Volkswagen wykorzystał swój najtańszy model w ofercie, aby testować różne nowe rozwiązania techniczne, wspomnieć więc należy o trzech ciekawych odmianach.
Polo 86c G40Jednym z nich jest Polo 86c doładowane mechanicznie sprężarką ślimakową, znaną szerzej jako G-Lader. Z tego co mi wiadomo, powstało tylko 500 sztuk, a sam silnik, o pojemności 1.3l i mocy 113 koni, nie trafił do produkcji masowej, oryginalne egzemplarze, które sprzedane zostały pracownikow VW, pojawiają się na rynku wtórnym, niestety bardzo rzadko. Auto charakteryzowało się naprawdę niezłym przyspieszeniem, ponieważ po starcie z miejsca można było osiągnąć prędkość 100 kmh już po 8.1 s.
Formel EDrugą ciekawą odmianą jest wypuszczony w 1983 roku Formel E, nastawiony na ekonomię jazdy. Z różnych źródeł można się dowiedzieć, że wyposażony był w ekonomizer jazdy uruchamiający się podczas jazdy na nadbiegu, system start-stop(!) a także dodatkowe lotki aerodynamiczne. System start-stop wyłączał silnik o pojemności 1.1l po 2 sekundach pracy na wolnych obrotach i wrzuconym luzie, natomiast włączał go po przesunięciu lewarka zmiany biegów na lewo od pozycji 'naturalnej'.
Eko-PoloTrzecią odmianą jest Polo wyposażone w jeden z pierwszych doładowanych silników o zapłonie samoczynnym. Podobnie jak Formel E, tak i tutaj celem była ekonomia, ale tutaj to już jest wyższy poziom. Z końcem lat '80 zbudowano 50 egzemplarzy testowych wyposażonych w dwucylindrowy silnik diesela o pojemności 858 ccm z doładowaniem mechanicznym sprężarką G40, załączaną przy maksymalnym wciśnieciu pedału gazu poprzez elektryczne sprzęgło. Pod maską można było znaleźć także filtr cząstek, system start-stop znany z Formel E a także półatomatyczną, pięciobiegową skrzynię biegów ze zmodyfikowaną funkcją wolnego koła. W czasie jazdy po zdjęciu nogi z gazu, skrzynia rozłączała napęd, a silnik był wyłączany, po ponownym naciśnieciu gazu silnik ożywał, a auto przyspieszało, jak gdyby nigdy nic. Takie wyposażenie pozwalało osiągnąć zużycie paliwa wynoszące 1,7l/100km. Tak, dokładnie, mniej niż dwa litry na setkę!
VW Polo 86c2fW roku 1990 Polo przeszło kolejny facelift, wewnętrznie określany jako 86c2f. O ile w Europie to jest po prostu poliftowa dwójka, to wiele anglików określa ten model jako trzecią generację. Podobnie jak i wcześniej, dostępne były trzy wersje nadwozia, jakkolwiek Polo w sedanie, czyli Classic, jest aktualnie dość rzadko spotykanym samochodem. Nie jest to jednak nic dziwnego, ponieważ jego produkcja odbywała się w hiszpańskiej fabryce tylko do roku 1992, kiedy to zaprzestano kontynuacji tego modelu. Mechanicznie model poliftowy był w w dużej części taki sam jak wcześniejsze Polo 86c a nawet i Polo 86, rozwiązania są więc już dość stare, ale proste i sprawdzone. Zmieniony został przede wszystkim wygląd zewnętrzny, nieco inna była też gama silników, a i wyposażenie było różne. Warto wspomnieć tutaj o odmianie GT, która na kontynencie określała tylko wyposażenie wnętrza, podczas gdy w Anglii razem z wnętrzem był montowany najmocniejszy wolnossący silnik z oferty, tj. 1.3l o mocy 75KM, o oznaczeniu 3F. W poliftowym Polo do produkcji trafił także silnik doładowany, nieco zmodyfikowana jednostka znana z tych testowych 500 egzemplarzy wspomnianych wcześniej. Moc wynosiła 115 lub 113 KM w zależności od tego, czy auto było wyposażone w katalizator, czy nie, jednak główną zaletą tego silnika było to, że był dostępny dla szerzego grona odbiorców. Auto miało wyposażenie GT, dodatkowo aluminiowe obręcze kół BBS, obniżone o 25mm zawieszenie oraz wentylowane przednie tarcze hamulcowe. Auto rozpędzało się do setki w 8.6 sekundy, co nawet na dzisiejsze standardy jest wynikiem całkiem niezłym. Poliftowa generacja Polo produkowana była do roku 1994, można więc powiedzieć, rozwiązania zastosowane w Audi 50 przetrwały w produkcji blisko 30 lat.

Żródła: własne, wikipedia.pl, internet w ogólności.
Żródła zdjęć:
https://pl.wikipedia.org/wiki/NSU_Prinzhttp://www.focus.de/auto/gebrauchtwagen ... 93521.htmlhttp://www.samochodyswiata.pl/viewtopic ... 31&t=34555https://pl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Polohttp://www.german-look-style.com/t4502p1-vw-polo-derbyhttp://de.academic.ru/dic.nsf/dewiki/1446098http://www.history-of-cars.com/php/vw/1979-derby.phphttps://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 86C_GT.jpghttps://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 080820.jpghttps://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _h_sst.jpghttps://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _v_sst.jpghttp://www.samochodyswiata.pl/viewtopic ... 14&t=38591http://forum.wheel-whores.com/viewtopic ... 47&t=18549http://www.powerful-cars.com/php/vw/1987-polo-g40.phphttp://www.motor-talk.de/bilder/volkswa ... 96672.htmlhttp://ranwhenparked.net/2014/05/05/a-q ... mel-e-mk2/http://www.steilheck.nl/cpg/albums/user ... e_back.JPGhttp://www.vau-max.de/magazin/klassik/o ... 100km.1494http://olx.pl/oferta/vw-polo-derby-86c2 ... b5XqZ.htmlhttp://dubthugz.forumsmotion.com/t3253- ... -and-afterhttp://www.pagenstecher.de/Car-Fakes/Ca ... o-G40.htmlhttp://www.vag-podkarpacie.pl/viewtopic.php?t=2978