Lipiec 26, 2017, 08:40:14 am
VWPolo Klub

Autor Wątek: [9N/9N3] Zwiększenie mocy 1.4 16V 75KM na 101KM  (Przeczytany 948 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Styczeń 08, 2017, 05:45:56 pm
Przeczytany 948 razy
Offline

NewVagUser


Witam. Zrobiłem tutorial zmiany silnika 1.4 16V 75KM na 101KM i może więcej.

Jest to temat poświęcony dla osób zainteresowanych podrasowaniem swoich słabszych wersji 1.4
Oczywiście też dla tych którzy lubią poczytać o faktach i mitach dotyczących tuningu (przeróbek) tego silnika.
Dlaczego grzebanie w 1.4 a nie SWAP? Bo może nie mamy 10 tysięcy zł na 1.8T ?
Koszt przeróbki 1.4 jest dużo mniejszy. Mnie wyszedł koło 1050zł.

Ważną rzeczą jest aby dowiedzieć się jaki model silnika mamy, kod (np. BBY, BKY, AUA itd. ). Sama pojemność nic nam nie da bo w grupie VW było dużo jednostek o tej pojemności które różniły się mechanicznie jak i elektroniką. Mogą to być większe jak i mniejsze różnice ale musimy wiedzieć z jakim silnikiem mamy do czynienia, z czym startujemy.
O co w tym chodzi? Np. mój to BKY i ma 4 "fajkocewki", a silnik AUA 1 cewkę. Jeśli podczas zakupu potrzebnych nam części kupimy je w ciemno możemy nie trafić, wtedy po prostu nic nam nie ruszy.

Podstawowe różnice dla tych silników oprócz mocy i momentu obrotowego. Słabsza 75KM i 126NM, mocniejsza 101KM i 126NM.
-Silnik 75 konny ma mniejszą przepustnicę 44mm, silnik 101KM 60mm.
-inne mocowanie przepustnicy w kolektorze ssącym dlatego nie uda nam się założyć przepustnicy AUB/BBZ do naszego fabrycznego - sam kolektor wydajnościowo jest taki sam.
-inna pokrywa silnika z filtrem.
-inne wtryski.
-inny sterownik silnika. Nie uda nam się przeprowadzić adaptacji przepustnicy AUB/BBZ na sterowniku z silnika 75KM, chodzi o inny sposób jej sterowania.

-kolektor wydechowy jest ten sam ale polecam zmienić. W tym temacie, opisałem na jaki.
-wydech też ten sam i tu na początek nie trzeba nic zmieniać. O wydechu też napisałem w tym wątku ale prawie na samym dole.
Jako ciekawostkę dodam, że silniki 1.4 i 1.9 TDI 101KM (nie wiem jak 130KM) mają tą samą średnice co benzyniaki 1.4 16V

Dobra teraz FAKTY :)
Ja startowałem z silnikiem BKY. Jest to bliźniaczy silnik dla BBZ tak jak np. AUA dla AUB.

Zacząłem od tyłu bo było taniej.
Zmieniłem kolektor wydechowy z VW Polo 1.4 16V 101KM (oznaczenie silnika AFK, jest to fabrycznie 4-1 bez tej dziwnej bańki) i portki też z Polo ale niestety nie doszukałem się jakiego modelu silnika. W każdym bądź razie pasuje P&P (bez przeróbek), stare portki już by nie podeszły do takiego kolektora.
Dodatkowo nowa uszczelka pod kolektor i portki, owinąłem kolektor i część portek bandażem bazaltowym.
Jeśli chodzi owijanie kolektora to już wiem, że w silniku wolnossącym nie wypada tego robić - więc tego nie róbcie. Ja tego wcześniej nie wiedziałem.
Nie o to chodzi, że to nic nie daje bo daje..ale nic dobrego dla silnika wolnossącego. Wystarczy założyć fabryczną osłonę termiczną na ten kolektor.

UWAGA
! Portki muszą być z gwintem pod pierwszą sondę lambda. Jeśli nie znajdziemy takich portek po prostu dobry tłumikarz zrobi gniazdo sam ;)

Kolejna UWAGA! Kolektor wydechowy w Polo 1.6 GTI jest ten sam co w Polo 1.4 AFK więc nie dajcie się nabrać na to, że niby lepszy i przy okazji droższy ;)

Wygląda to tak.



Ten dziwny fabiowy/ibizowy fabryczny "twór".



Wydechu po za kolektorem i portkami nie zmieniałem czyli tłumiki zostały fabryczne.

Pierwszy pomiar. Miłe zaskoczenie. Po takich zmianach już czuć różnicę, nie jest to placebo ;)



Cel główny. Zwiększenie mocy tak aby osiągnąć minimum te 101KM.

Tu jest już większa rzeźba. Żeby ruszyła nam przepustnica po przekładce trzeba zakupić zestaw startowy do uruchamiania naszego autka albo sam sterownik silnika BBZ/AUB pasujący dla naszego silnika. Pisałem wcześniej dlaczego (ważna jest zależność od sterowania, cewkami).
Jeśli mamy sam sterownik musimy wyciągnąć z niego PIN żeby go sparować z naszymi zegarami (pin licznika też będzie potrzebny), żeby odpalić auto.
Można to zrobić w ASO lub za pomocą innej firmy posiadającej odpowiedni sprzęt. Mi się pofarciło i znalazłem sprawny zestaw startowy BBZ.
(Zestaw startowy to: sterownik silnika, licznik, stacyjka i kluczyk).

Należy zmienić kolektor ssący z silnika BBZ (AUB nie pasuje dla  wersji silnika BKY), przepustnicę z silnika BBZ/AUB (są te same), wtryski z BBZ/AUB (są te same) i pokrywę silnika z wersji AUB/BBZ lub puszkę filtra z innej grupy niż VW bo pasuje też z hondy syfik D16Y7 ;)

Przyszedł czas na dolot. Nie mylić z kolektorem ssącym i przepustnicą.
Jedyne co z fabrycznym kwadratem można zrobić to otworzyć go, zmienić filtr na nowy, zamknąć w środku taką małą klapkę na stałe żeby nie wpuszczała ciepłego powietrza z komory silnika i wyjęcie zwężki. Pokombinować z kierownicą powietrza tak aby kwadrat łatwiej miał z niej wciągać powietrze.

Odnośnie dolotu mamy wolną rękę.
Można założyć fabryczny kwadrat z wersji 101KM, pisałem co i jak z nim (wygląda najlepiej).
Można zrobić dolot typu CAI o tej samej średnicy zewnętrznej co przepustnica (63mm) i zastosować stożek ale to odradzam.
Można też zrobić to co ja ale wtedy trzeba rzeźbić z przeniesieniem aku do bagażnika i mnożą się koszta.

Mój pierwszy dolot - na którym robiłem pomiar, jest to najtańsze rozwiązanie. Nie wygląda zbyt dobrze ale działa :)



Mój aktualny dolot ale to już dużo zabawy z przerobieniem i bardziej kosztowne, trzeba też wywalić akumulator do bagażnika. Po dłuższym zastanowieniu nie polecam tej operacji.



Wszystko złożone więc pierwsze odpalenie..jak odpali, na wolnych obrotach będzie chodzić ale przy dodaniu gazu pewnie zgaśnie i wywali błąd EPC.
Trzeba więc skasować wartości wyuczone, zaadaptować przepustnicę i EGR. Kolejna próba i auto będzie normalnie reagować na gaz.

Zalecam pierwszą jazdę ;)

Jak widać moc i moment obrotowy są większe od poprzedniego pomiaru ale najważniejsze, że dużo większe od fabrycznych 75KM i 126NM.



Przerobiłem już zabawę z układem wydechowym i wiem, że zmiana wielkości (średnicy) układu wydechowego z fabrycznych 45mm  na większy nie ma sensu jeśli nie mamy zamiaru turbić lub zakładać kompresora..
W fabrycznym wydechu jedynie co możemy zrobić to usunąć katalizator, wspawać rurę lub tłumik przelotowy imitujący katalizator (przeglądy) i ewentualnie zmienić tłumik końcowy na ten z Fabii/Ibizy 1.9 TDI. Nic więcej.

Na koniec strojenie  :mrgreen:  ale to kupa forsy, nie wiadomo ile byśmy tym ugrali i w tym momencie osiągnięty wynik jest już fajny i odczuwalny :)
Ale bez strojenia po zastosowaniu tych przeróbek spokojnie pęka nam 110KM i koło 145NM.
Wracając do strojenia, to robi się to na zewnętrznym sterowniku - najczęściej świnka. Był jeden projekt Ibi 118KM i 190NM. Więc się da :)

Kolejne FAKTY (dawniej uważałem za mit).
Temat wałków rozrządu w wersji słabszej i mocniejszej. Są na pewno inne. Nr. katalogowe są inne ale czy mają inne właściwości?
Wałki faktycznie są inne ale w AUB/BBZ nie są "mocniejsze". Zmieniają przede wszystkim charakterystykę pracy silnika i jak widać na poniższym wykresie znacznie obniżają osiągi.
Więc jeśli przerabiamy nasze 75KM zostajemy przy fabrycznych wałkach, a jeśli startujemy już z wersją 101KM to chyba wypadałoby zmienić na te z wersji 75KM.

Słabszy wynik na wałkach AUB/BBZ.


Nr. fabrycznych wałków 75/101KM i dane głowicy.


Dane wałki 75KM. Niestety dla silników AUB/BBZ takich danych nie namierzyłem.


Jak widać 75KM ma 176/185 stopni, a AUB/BBZ ma ponoć 194/194.

Są też wałki od Świątka ale koszt dwóch w wersji GT to 2100zł i nie wymaga strojenia ale zaleca się.
Koszt dwóch w wersji GT/R 2100zł ale tu już obowiązkowo strojenie.
Wałki + strojenie = za drogo do ew. przyrostów. Można też założyć sam wałek ssący bo to głównie od niego zależy ew. przyrost - koszt 1100zł.

Tak to jedzie na fabrycznych gratach i bez żadnych strojeń.

https://www.youtube.com/watch?v=-jlIxzaTLBs

Styczeń 08, 2017, 08:20:09 pm
Odpowiedź #1
Offline

Bartosz85


Rozumiem, że wystarczy wymienić kolektor wydechowy i portki na te z AFK co wiąże się z wywaleniem pierwszego katalizatora (w BKY są dwa) i to daje przyrost mocy do 93 KM? Jeśli tak to chyba czas rozejrzeć się za takim kolektorem :) tylko po pierwszych próbach wydaje się, że nie będzie prostym zadaniem taki kolektor znaleźć. Z tego co zrozumiałem może to być również kolektor wydechowy z AVY?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2017, 08:54:46 pm wysłana przez Bartosz85 »

Styczeń 08, 2017, 10:09:07 pm
Odpowiedź #2
Offline

NewVagUser


to te same kolektory z tym ze w internetach ludzie za to krzycza drożej bo GTI haha xD

kazde 1.4 16v po 2000 roku ma 2 katalizatory. w innym temacie wrzuciłem fotkę z książki serwisowej z danymi.

swój AFK sprzedaje ale mam już klienta na to. wzial już ode mnie kolektor, przepustnice i wtryski. hula mu bez problemu.

te katalizatory i dziwna budowa kolektora dusza ten silnik. jak wywalisz tez drugi katalizator to ci się dopiero odetka :)
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2017, 10:21:40 pm wysłana przez NewVagUser »

Styczeń 09, 2017, 05:35:08 pm
Odpowiedź #3
Offline

Bartosz85


Rozumiem, że wywalenie tylko jednego, pierwszego czy też obu katalizatorów skutkuje świeceniem się kontrolki check engine?

Styczeń 09, 2017, 08:45:02 pm
Odpowiedź #4
Offline

NewVagUser


Tak ale zakladasz tuleje kontowa (emulator) i po problemie.

Na filmie palil mi sie check bo druga sonda byla walnieta. Po wymianie sondy wszystko jak nalezy.
Vcds nie wykazal bledow, s wrecz prawidlowa prace sond i nie wykryl niesprawnosci katalizatorow.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 09, 2017, 08:46:44 pm wysłana przez NewVagUser »