[86c2f] Sonda 3/4 przewody

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

b
bo_rat
Newbie
Newbie
Posty: 21
Rejestracja: 20 sty 2012, 15:51
Lokalizacja: PO

[86c2f] Sonda 3/4 przewody

Post autor: bo_rat »

Mam pytanie do Kolegów
Muszę zmienić sondę w moim Polo '93 1,0 KAT. U siebie posiadam sondę o wtyczce na 4 piny (kod 030 906 265 J). Ze sondy wychodzą 3 przewody (dwa białe i jeden czarny), czwarty pin to niezależna masa. Chciałbym założyć oryginalną sondę Boscha, jednak cena za sondę z wtyczką z 4 pinami to ponad 350zł.
Znalazłem znacznie tańszą oryginalną sondę Boscha do Polo jednak z wtyczką 3 pionową (kod 030 906 265 C). Wizualnie sondy wyglądają tak samo (jednak w opisie uwzględniono zastosowanie do Polo 1,3 KAT)

I tutaj powstaje moje pytanie, czy jeśli kupię tę tańszą i podepnę pod moją starą wtyczkę, to wszystko powinno dobrze działać? Chodzi mi o to, czy są między nimi, jakieś różnice w parametrach, mogących wpływać na dokładność generowanego sygnału?

Dziękuję za pomoc
Awatar użytkownika
lukas2305
Konkretnie zainteresowany
Konkretnie zainteresowany
Posty: 730
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:56
Lokalizacja: Bytom

Post autor: lukas2305 »

[quote=""bo_rat""]I tutaj powstaje moje pytanie, czy jeśli kupię tę tańszą i podepnę pod moją starą wtyczkę, to wszystko powinno dobrze działać? Chodzi mi o to, czy są między nimi, jakieś różnice w parametrach, mogących wpływać na dokładność generowanego sygnału?[/quote]
będzie śmigać bez problemu. Można założyć każdą sondę 3 lub 4 przewodową (dwa białe-podgrzewanie, czarny-sygnałowy, brązowy-masa opcjonalnie) o napięciu 0-1V z gwintem który podpasuje.
Tylko pamiętaj o tej masie na wtyczce. Inaczej komputer nie będzie miał odniesienia sygnałów lambdy.
b
bo_rat
Newbie
Newbie
Posty: 21
Rejestracja: 20 sty 2012, 15:51
Lokalizacja: PO

Post autor: bo_rat »

ok, dzięki Kolego. Rozwiałeś moje wątpliwości, bo gdzieś na forum czytałem, jakieś informacje o opornościach i mocach (12W lub 18W)...
A co powiecie jeszcze o innych niż Bosch markowych sondach, typu NGK, Magneti Marelli, Deflay itd? Czy są ok? Różnica w cenie znaczna....
aha i jeszcze jedno, czy po wymianie sondy pojawią się, jakieś błędu w ECU i czy będzie koniecznie podpinanie pod kompa?
Awatar użytkownika
lukas2305
Konkretnie zainteresowany
Konkretnie zainteresowany
Posty: 730
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:56
Lokalizacja: Bytom

Post autor: lukas2305 »

Miałem do czynienia z sondami NGK. Wymienialiśmy w dwóch mk3, passacie i fieście. Jedno mk3 już od 2 lat jeździ i nic się nie dzieje. Pracuje dalej jak nówka (tak wynika z pomiarów oscyloskopowych). Moim zdaniem nie ma sensu przepłacać za Bosha, choć jeśli komuś różnica w cenie nie przeszkadza to niech montuje.
Reset komputera musi być. Najlepiej rozgrzać silnik do 90stopni, wykręcić starą sondę (będzie w **uj gorąca więc uwaga!), wkręcić nową, zdjąć klemę plusową z akumulatora na minutkę, podpiąć z powrotem, odpalić silnik, niech pochodzi z minutę(sonda zdąży się zagrzać) i zrobić rundkę.
b
bo_rat
Newbie
Newbie
Posty: 21
Rejestracja: 20 sty 2012, 15:51
Lokalizacja: PO

Post autor: bo_rat »

dzięki wielkie Kolego,
przybliż mi jeszcze tylko kwestie podłączania dwóch kabli podgrzewających - białych. Chodzi mi o to, czy jest bez znaczenia, w który pin we wtyczce (oczywiście mowa o pinach "podgrzewających") podepnę dany kabel wychodzący ze sondy (czy to bez znaczenia)?

I tak z czystej ciekawości, jakie ma znaczenie wykręcanie sondy na rozgrzanym silniku? I jeszcze kwestia odpinania klemy dopiero po zmianie sond, a nie przed?
Awatar użytkownika
lukas2305
Konkretnie zainteresowany
Konkretnie zainteresowany
Posty: 730
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:56
Lokalizacja: Bytom

Post autor: lukas2305 »

[quote=""bo_rat""]czy jest bez znaczenia, w który pin we wtyczce (oczywiście mowa o pinach "podgrzewających") podepnę dany kabel wychodzący ze sondy (czy to bez znaczenia)?[/quote]
bez znaczenia, bo dla grzałki wewnątrz sondy jest bez znaczenia, w którą stronę popłynie przez nią prąd. Gdyby miało być inaczej producenci musieliby rozróżnić przewody różnymi kolorami.
[quote=""bo_rat""]I tak z czystej ciekawości, jakie ma znaczenie wykręcanie sondy na rozgrzanym silniku?[/quote]
Takie zalecenie jest w serwisówce. Chodzi o to żeby silnik osiągnął swoją temperaturę roboczą i do niej "adoptował" nowy element jakim będzie nowa sonda. Możesz oczywiście zmienić na zimnym, ale mogą być na początku problemy z wolnymi obrotami przez jakiś czas.
[quote=""bo_rat""]I jeszcze kwestia odpinania klemy dopiero po zmianie sond, a nie przed?[/quote]
Jeżeli zresetujesz komputer przed zmianą sondy, odepniesz sondą i choć na chwile załączysz zapłon to sterownik złapie błąd i wejdzie w tryb awaryjny. Czasem dzieje się to nawet bez załączania zapłonu. Dlatego reset tylko i wyłącznie przez samym odpaleniem samochodu po naprawie.
j
jarzabek
Początkujący
Początkujący
Posty: 181
Rejestracja: 26 lut 2011, 15:54
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: jarzabek »

Ja wymieniałem sondę kupiłem oryginał bosha dałem około 200 zł, tylko miałem 3- przewodową bo taką potrzebowałem.
b
bo_rat
Newbie
Newbie
Posty: 21
Rejestracja: 20 sty 2012, 15:51
Lokalizacja: PO

Post autor: bo_rat »

lukas2305, dziękuję za wszelką pomoc :-) kupiłem oryginalną sondę Boscha, wizualnie taka sama jak moja stara, jedynie wtyczka na 3 a nie na 4 piny (z sondy wychodzą 3), mam nadzieję, że dzisiaj przesyłka z sondą do mnie dotrze. Przepnę wtyczkę i wszystko będzie dobrze chodziło.
Dałem na oryginalną Boscha 99zł, także myślę, ze cena dobra

PozdroVWienia dla Was
Awatar użytkownika
lukas2305
Konkretnie zainteresowany
Konkretnie zainteresowany
Posty: 730
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:56
Lokalizacja: Bytom

Post autor: lukas2305 »

[quote=""bo_rat""](z sondy wychodzą 3)[/quote]
więc 2 białe i czarny, czyli podgrzewanie i sygnałowy jak pisałem wcześniej. Wtyczkę wykorzystaj ze starej sondy i ważne żeby ten 4 przewód brązowy spiąć z masą...dobrą masą...
:piwo:
b
bo_rat
Newbie
Newbie
Posty: 21
Rejestracja: 20 sty 2012, 15:51
Lokalizacja: PO

Post autor: bo_rat »

lukas2305, zrobiłem tak jak poleciłeś, wydaje mi się, że chodzi lepiej, po zagrzaniu ma lepsze przyspieszenie (subiektywny osąd :grin: ), jutro zrobię około 100km, to się przekonam, czy spalanie powróciło do zbawiennych 5,5-6 litrów ;-) (lub coś w tych granicach)
Awatar użytkownika
lukas2305
Konkretnie zainteresowany
Konkretnie zainteresowany
Posty: 730
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:56
Lokalizacja: Bytom

Post autor: lukas2305 »

[quote=""bo_rat""]czy spalanie powróciło do zbawiennych 5,5-6 litrów[/quote]
w obecnych warunkach liczyłbym bardziej na 6,5-7 :nhl1:
b
bo_rat
Newbie
Newbie
Posty: 21
Rejestracja: 20 sty 2012, 15:51
Lokalizacja: PO

Post autor: bo_rat »

racja, racja :-)
b
bo_rat
Newbie
Newbie
Posty: 21
Rejestracja: 20 sty 2012, 15:51
Lokalizacja: PO

Post autor: bo_rat »

wszystko działa jak należy, spalanie powróciło do 5,5l (równa jazda bez przekraczania 100km/h)
jeszcze raz dzięki za pomocne info
ODPOWIEDZ

Wróć do „elektryka + centralny zamek”