Witam. Więc dołożyłem do zwykłych halogenów funkcję doświetlania zakrętów i światła dzienne. Kosztowało mnie to ok 200zł więc chyba warto było rozwodzić się nad schematem elektrycznym a nie kupować chińskie ledy, które po roku się wypalą i trzeba będzie kupić kolejny zestaw za 200zł. Dodam że nie jestem elektrykiem.
Podłączenie dziennych jest w miarę proste. Ale trzeba się troszkę nagimnastykować.
Przedstawiony schemat jest prostszym rozwiązaniem. Światła są obsługiwane bezpośrednio z włącznika świateł a nie przez komputer bcm. Mój np nie obsługuje świateł drl.
Do świateł drl trzeba kupić:
- przewody o przekroju jaki widnieje na schematach czyli 1mm,
- jeden pin żeński do wpięcia kabli w włącznik świateł (piny są w kilku rozmiarach i lepiej kupić kilka z każdego rozmiaru, cena to ok 1zł/szt. mogą się jeszcze przydać do zrobienia halogenów z funkcją doświetlania zakrętów),
- dwa gniazda do zamontowania bezpiecznika w skrzynce bezpieczników i bezpiecznik (15), w skrzynce bezpieczników jest wolne miejsce,
- dwa gniazda z pinami (zestaw zawiera gniazdo piny i gumki) do wpięcia w reflektor a dokładniej w gniazdo z żarówką ok 25zł/szt.
- klosze z gniazdem na światła drl. Można kupić nowe za ok 300zł. Ja przerobiłem moje istniejące klosze z halogenami. Otwornicą wywierciłem zaślepiony otwór, wyskrobałem gniazda nożykiem, podszlifowałem pilnikiem. Wyszło idealnie. Gniazda z żarówkami kupiłem za 80zł-komplet.
Jak wszystko podłączyć:
- odłączamy akumulator,
- zaczynamy od wyjęcia włącznika świateł. Pokrętło włącznika w pozycji 0 wciskamy do środka i trzymając wciśnięte przekręcamy do pozycji pionowej (światła postojowe) pociągamy cały włącznik do siebie. Powinno łatwo wyjść. Na końcu znajduje się 17-pinowe gniazdo. Odpinamy je. Pod pinem nr 3 znajdują się światła dzienne przednie. Musimy je odłączyć. Do wyjęcia konektorów użyłem wsuwki do włosów z delikatnie zagiętymi końcówkami. Nowy przewód zakończony pinem wpinamy w miejsce nr 3. Odpięty pin izolujemy.
- teraz trzeba się dostać do skrzynki bezpieczników. Odkręcić śruby i troszkę pomanewrować ze skrzynką żeby ją wyjąć, można zdjąć tylną osłonę skrzynki by było łatwiej ją wyjąć. Przewód, który prowadzimy z włącznika świateł zakańczamy gniazdem do wpięcia bezpiecznika i wsuwamy w miejsce 56. Przygotowujemy drugi kabel, również zakończony gniazdem pod bezpiecznik, wpinamy w miejsce 56 i zakładamy bezpiecznik 15.
- przewód prowadzony ze skrzynki możemy na tym etapie rozdzielić na dwa. Dla lewej i prawej żarówki. Można też zrobić to dopiero w komorze silnika.
- Jak poprowadzić przewód do komory silnika. Ja znalazłem miejsce po stronie pasażera pod szybą. Od strony silnika trzeba zdjąć gumową uszczelkę i podnieść plastikową osłonę nad mocowaniem amortyzatora. Tam znajduje się gumowy korek. Korek wyjąć naciąć i przez niego prowadzić przewód. Uwaga na tym odcinku ok 50cm, od gumowego korka do komory silnika wiązkę należy dobrze zabezpieczyć przed wodą np. poprowadzić w rurce. Od wewnątrz samochodu trzeba niestety zdemontować schowek by dostać się do otworu, który znajduje się pod filcową osłoną.
- teraz już dwa przewody prowadzimy pod klosze. Podłączamy gniazda. Pozostaje kwestia masy. Ja podłączyłem się do masy istniejących przewodów halogenu. Ale masę można zrobić podpinając się gdzieś pod karoserię. Jest wewnątrz komory silnika kilka miejsc, w które można wkręcić śrubę i założyć oczka z przewodami. Oczywiście miejsca zabezpieczyć przed korozją.
- na koniec trzeba podłączyć się do bcm i wyłączyć światła postojowe oraz światła tylne tak by po przekręceniu klucza w stacyjce świeciły tylko drl w kloszach halogenów. Koszt usługi ok 30zł.
Kable/wiązki jakie prowadzimy oczywiście izolujemy odpowiednimi taśmami by zabezpieczyć przed przetarciem i spięciami. Wszystkie potrzebne elementy można kupić np na allegro.
Co do halogenów z funkcją doświetlania zakrętów. Jest to troszkę trudniejsze. Trzeba dostać się do bcm, które znajduje się pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy. Czarna skrzynka z dwoma dużymi gniazdami, białym i czarnym.
Zasada podłączenia jest taka (oczywiście potrzebujemy odpowiednie piny żeńskie, przewody itp. ogólne zasady i prowadzenie przewodów jak przy drl):
- zasilanie halogenów do bcm. Musimy z włącznika świateł z gniazda 17pinowego poprowadzić przewód z pinu nr 3 do skrzynki bezpieczników pod nr 57, i założyć bezpiecznik 15,
- ze skrzynki bezpieczników do bcm. Trzeba dostać się do bcm. Odpiąć gniazdo B – kolor biały. Trzeba podnieść czarną zapadkę przy wtyczce. Wtyczka się odłączy. Podważyć i zdjąć białą osłonkę. Będzie dostęp do wpięcia pinu. Przewód prowadzony ze skrzynki bezpieczników z miejsca 57 wpinamy do wtyczki B pod nr 11. Mamy już zasilanie do halogenów,
- z tej samej wtyczki B prowadzimy przewody, które będą włączać żarówki halogenów. Jeden przewód z miejsca 9 dla żarówki lewej i jeden przewód z miejsca 10 dla żarówki prawej,
- wracamy do włącznika świateł. W gnieździe 17pinowym włącznika podłączamy przewód w miejsce nr 8. Przewód prowadzimy do bcm. Do gniazda A – kolor czarny i wpinamy w miejsce 7. To pozwoli nam ręcznie włączać światła halogenowe,
- masę do gniazd żarówek halogenów można zrobić jak przy drl,
- pozostaje zakodowanie w bcm funkcji doświetlania zakrętów i gotowe.
Nie dołączam schematów bo do świateł drl jest już w moim wcześniejszym poście (podłączenie 2) a do halogenów jest czytelny schemat kolegi tomasz100. Choć brakuje w nim opisanego powyżej podłączenia zasilania i obsługi świateł z włącznika. U mnie wszystko działa już od prawie pół roku więc podłączenie jest sprawdzone.
Powodzenia przy modyfikacjach
