Silnik wysokoprężny
Wymontowanie termostatu
Uwaga. Oznaczenia części odnoszą się do
rysunku V-1801 „Pompa cieczy chłodzącej silnika
wysokoprężnego".

• Unieść i podeprzeć samochód.
• Jeśli to konieczne, odkręcić pompę wspomagania
ze wspornikiem i podwiesić z podłączonymi
przewodami.
• Podstawić odpowiednie naczynie pod króciec
cieczy chłodzącej (6).
• Odkręcić (9) króciec termostatu (10) i wyjąć
wraz z termostatem.
• Zlać ciecz chłodzącą do naczynia.
Zamontowanie termostatu
• Wyjąć pierścień uszczelniający (7).
• Wyjąć termostat (5).
• Wymienić pierścień uszczelniający, zamontować
termostat i przykręcić pokrywę
• Jeśli była wymontowana, przykręcić pompę
wspomagania ze wspornikiem, nałożyć pasek
klinowy i wyregulować jego naciąg.
• Opuścić samochód.
• Napełnić układ chłodzenia cieczą.
• Uruchomić silnik, aż otworzy się termostat.
Sprawdzić szczelność uszczelki pokrywy
i przewodu cieczy chłodzącej.
Sprawdzanie termostatu

• Zmierzyć wymiar (a) termostatu (patrz rys.
SX-1802).
• Ogrzewać termostat w kąpieli wodnej, przy
czym nie powinien dotykać on ścianek naczynia
(rys. SX-1801).
• Sprawdzać temperaturę termometrem.
Silnik benzynowy: początek otwarcia termostatu
około +84°C,
koniec otwarcia termostatu
około +98°C.
Silnik wysokoprężny: początek otwarcia termostatu
około +85°C,
koniec otwarcia termostatu
około +105°C.
• Po ogrzaniu termostatu do około +100°C
wymiar (b) powinien być większy od wymiaru
(a) o około 7 mm. Skok otwarcia termostatu od
początku do końca otwarcia powinien wynosić
co najmniej 7 mm.