[86C2F] Problem z walem kierownicy

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

r
rafal11
Newbie
Newbie
Posty: 10
Rejestracja: 23 lut 2010, 8:28

[86C2F] Problem z walem kierownicy

Post autor: rafal11 »

Witam,
Mam problem z kolumna kierownicy i walem kierownicy. Kilka razy zdarzylo mi sie bezwysilkowo wyjac cala kolumne kierownicy, tj. oddzielic ja od walu kierownicy. Zdarzylo sie to tez w czasie jazdy, ale na szczescie przy niewielkiej predkosci. Postanowilem przyjrzec sie problemowi i zauwazylem, ze lezy on w polaczeniu gornej czesc walu (mocowanej z kierownica) z dolna czescia, teleskopowa (wchodzaca do zebnika przekladni kierowniczej). Brakuje elementu laczacego obie czesci walu, dlatego tak latwo oddzielic je od siebie. Nie mam pojecia jak taki element sie nazywa, wyglada i gdzie go mozna nabyc?

Zauwazylem tez, ze element teleskopowy wychodzacy z dolnej czesci walu jest do niej przyspawany. Domyslam sie, ze jest to efekt jakiegos wczesniejszego wypadku/kolizji, w ktorej pojazd najpewniej uczestniczyl. I jak rozumiem zespawanie obu elementow = zmiazdzona klatka piersiowa w trakcie wypadku? Probowalem odlaczyc dolna czesc walu od zebnika przekladni, ale nie jestem w stanie tego zrobic - po odkreceniu sruby na obejmie, nie dam rady wysunuc walu. Jest na to jakis sposob?

Prosze o sugestie, jak mozna rozwiac ten problem. Domyslam sie, ze pewnie najlepiej byloby wymienic caly wal. Nie znalazlem jednak w sieci zadnej oferty tego typu..
A
Anonymous

Post autor: Anonymous »

masz tu etke on-line http://ifinterface.com/page/page3.php?langid=1
wchodzisz w carprog2

znajdź to czego ci brakuje i pytaj w sklepie, albo szukaj na złomie
r
rafal11
Newbie
Newbie
Posty: 10
Rejestracja: 23 lut 2010, 8:28

Post autor: rafal11 »

Dzieki za informacje. W ETCE, w roczniku 1991, czyli takim jak moj, pojawia sie wal z przegubem krzyzakowym. W moim samochodzie zamontowany jest wal bez przegubu, czyli taki jak dla wczesniejszych rocznikow, np.: 1990. Zastanawiam sie, czy jest to czyjas radosna tworczosc, czy takie faktycznie montowano? Innymi slowy, zastanawiam sie, ktorego powinienem szukac?
Awatar użytkownika
adek1983
Global Moderator
Global Moderator
Posty: 1972
Rejestracja: 29 mar 2012, 8:05
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Post autor: adek1983 »

Szukaj odpowiednio do swojego rocznika. Ja bym poszukał gdzieś na szrocie, albo popytał w dziale Giełda. Na pewno coś się znajdzie.
r
rafal11
Newbie
Newbie
Posty: 10
Rejestracja: 23 lut 2010, 8:28

Post autor: rafal11 »

Koledzy, odświeżam temat kolumny kierowniczej. Po długim czasie niezajmowania się moją Polówką postanowiłem wymienić wałek kierowniczy na pasujący do mojego modelu - jak radziliście. Właśnie odebrałem przesyłkę - wałek z krzyżakiem (jak dla rocznika 1991). Jedyny problem to połączenie krzyżaka z wałkiem. Krzyżak wsuwa się w resztę wałka kierowniczego i brakuje stałego połączenia między nimi. Znów kierownica będzie się wysuwać bez problemu np. w czasie jazdy. Na końcówce krzyżaka widzę, że jest tam jakiś ślad czegoś, a na końcówce pozostałej części wałka jest otwór. Problem w tym, że w ETce nie ma informacji, co dokładnie tam się powinno znajdować.

Proszę o pomoc. Może ktoś mi podpowie jak powinny być połączone oba elementy?
Awatar użytkownika
garbatymarcin
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 314
Rejestracja: 18 gru 2011, 17:43
Lokalizacja: KR

Post autor: garbatymarcin »

Skąd jesteś? Może byłbym w stanie podjechać i zobaczyć.

Co do zasady może wrzuć zdjęcia, da to jakiś pogląd, jak to wygląda.
Było: 1302 \'71, 86c \'87, 6n \'97
Jest]Derby 86c \'82[/url], CG9 \'00
r
rafal11
Newbie
Newbie
Posty: 10
Rejestracja: 23 lut 2010, 8:28

Post autor: rafal11 »

Ok. Dziś wieczorem wrzucę zdjęcia. To rzeczywiście powinno dać pogląd. A co do lokalizacji do ogólnie Wwa.
Awatar użytkownika
garbatymarcin
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 314
Rejestracja: 18 gru 2011, 17:43
Lokalizacja: KR

Post autor: garbatymarcin »

Sorry, panie, za daleko. Szukaj kogoś na miejscu. Ale może na podstawie fotek coś uda się powiedzieć.
Było: 1302 \'71, 86c \'87, 6n \'97
Jest]Derby 86c \'82[/url], CG9 \'00
r
rafal11
Newbie
Newbie
Posty: 10
Rejestracja: 23 lut 2010, 8:28

Post autor: rafal11 »

Poniżej umieszczam zdjęcia. Elementy, które mnie interesują są oznaczone czerwoną kreską i strzałką:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
adek1983
Global Moderator
Global Moderator
Posty: 1972
Rejestracja: 29 mar 2012, 8:05
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Post autor: adek1983 »

Wygląda to na kolumnę kierowniczą od auta, które miało regulację kierownicy. To nie jest kolumna od Polo 86c2F.
r
rafal11
Newbie
Newbie
Posty: 10
Rejestracja: 23 lut 2010, 8:28

Post autor: rafal11 »

Według ETki to jest wałek kierowniczy od rocznika 1991. Zresztą został wymontowany z takiego samego rocznika jak mój i na pewno był to 86c2f. Poniżej dołączam zrzut z ETki:

Obrazek
Awatar użytkownika
garbatymarcin
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 314
Rejestracja: 18 gru 2011, 17:43
Lokalizacja: KR

Post autor: garbatymarcin »

Adek, zmartwię cię, bo nie masz racji, a Rafał ma. Fakt, wygląda jak kolumna z regulacją wysokości, ale auto, z którego wyciągnięto tę kolumnę jej nie miało. Bo to faktycznie 86c2f. Sprawdź rocznik np 1993 na vagcat.com (myślę, że w innych epc też tak to będzie wyglądać).

A teraz do rzeczy.

Po pierwsze: krzyżak otworem na pierwszym zdjęciu powinien być nasunięty na wałek wychodzący z maglownicy i skręcony. To powinno być mocne połączenie, inaczej podczas jazdy będzie to przeskakiwać na frezie.

Po drugie: połączenie jednego i drugiego wałka z założenia jest o jednym stopniu swobody*, tzn., ma możliwość przemieszczenia się wzdłuż osi wałka. Chodzi o to, by w razie przykładowo zderzenia czołowego kierownica nie znalazła się w klatce piersiowej kierowcy, skrótowo: kolumna kierownicza powinna móc się skracać.

W efekcie, jedna część wałka nie może się obracać względem drugiej części, i myślę, że coś takiego powinieneś móc zaobserwować, gdy jedno włożysz w drugie.

Tego typu połączenie może mieć luzy, a żeby je skasować potrzebna jest sprężynująca blaszka. I tego właśnie ci brakuje. Umieszczona ona jest w tym miejscu co zaznaczyłeś na zdjęciu, niestety, nie byłem w stanie znaleźć żadnych zdjęć, ale powinienem mieć coś takiego w garażu po rozbiórce jednego z dawców. Wiem o co chodzi, miałem to rękach, pytanie tylko, czy jutro to znajdę, w razie czego odezwij się do Elwisa, on na pewno to będzie mieć i ci sprzeda. W skrócie, wkładasz blaszkę w to wyfrezowanie i nasuwasz drugi wałek.

Po trzecie: wał kierowniczy ma także podparcie na łożysku w stacyjce. Pomiędzy wałkiem a łożyskiem musisz umieścić gumową tulejkę/podkładkę, jest ona widoczna na pierwszym i drugim zdjęciu, pomiędzy blaszką z podłużnymi otworami a sprężyną. Po założeniu stacyjki na kolumnę, powineneś założyć podkładkę, a następnie sprężynę, na to wszystko adapter z małego wieloklina na duży.

Mam nadzieję, że wszystko to w miarę jasno wytłumaczyłem, niestety nie mam zdjęć, by to pokazać... Problem polega na tym, że EPC pokazuje całą kolumnę kierowniczą jako jeden element, kiedy naprawdę tak nie jest.

* Dygresja nic nie wnosząca to tematu: stopni swobody może być maksymalnie 6, więcej nigdy nie będzie, chyba że odkryjemy czwarty wymiar. Wynika to z tego, że mając układ xyz, dany obiekt może: a) poruszać się po 3 płaszczyznach xy, xz i zy, oraz b) obracać się wokół osi x, y i z. Tutaj można to dalej rozwinąć, ale nie czas ani miejsce. Koniec dygresji.
Było: 1302 \'71, 86c \'87, 6n \'97
Jest]Derby 86c \'82[/url], CG9 \'00
r
rafal11
Newbie
Newbie
Posty: 10
Rejestracja: 23 lut 2010, 8:28

Post autor: rafal11 »

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Już rozumiem, czego mi brakuje. Jak byś znalazł tę blaszkę, to daj znać. Ona uratuje mi życie - dosłownie i w przenośni. Raz już mi się kierownica "wyjęła" w czasie jazdy. Na szczęście udało się ją szybko wsadzić z powrotem. A swoją drogą, to zastanawiam się, ilu posiadaczy Polówek jeździ bez tej blaszki, tj. byliby w stanie wyjmować kierownicę jak i ja?
Awatar użytkownika
garbatymarcin
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 314
Rejestracja: 18 gru 2011, 17:43
Lokalizacja: KR

Post autor: garbatymarcin »

Bez tej blaszki wał kierowniczy i tak nie powinien się rozłączać. Z jednej strony trzyma krzyżak przy maglu, a z drugiej strony wał jest zblokowany na łozysku stacyjki.
Było: 1302 \'71, 86c \'87, 6n \'97
Jest]Derby 86c \'82[/url], CG9 \'00
ODPOWIEDZ

Wróć do „układ kierowniczy”