[9N3] Stuki przy skręcaniu kierownicą

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

k
kamilk87
Newbie
Newbie
Posty: 13
Rejestracja: 30 lis 2015, 19:16

[9N3] Stuki przy skręcaniu kierownicą

Post autor: kamilk87 »

Witam,

posiadam VW Polo 1.9 TDI z 2007. Od pewnego czasu zauważyłem dziwne stuki przy skręcaniu kierownicą. Trudno mi opisać rodzaj stuków, ale mi przypominają one dźwięk skręcanej sprężyny. W pierwszej kolejności sprawdziłem poziom płynu do wspomagania - był na minimum. Dolałem więc do standardowego poziomu. Niestety stuki nie ustały. Żadna kontrolka na tablicy nie świeci mi się. Wspomagania działa normalnie. Nie wiem czy to istotne ale jak wsiadam rano do zimnego samochodu po nocy to stuki są jakby mniejsze. Zauważyłem ze te stuki pojawiają się też jak próbuję kręcić lekko kierownicą na wyłączonym silniku. Wiecie co może być problemem?
Kamil
Awatar użytkownika
danielzy
Początkujący
Początkujący
Posty: 193
Rejestracja: 16 mar 2014, 15:03

Post autor: danielzy »

Możliwości przyczyny jest kilka,albo przegub koła (ale to nie dźwięk skręcanej sprężyny,tylko stuki),albo sprawdź czy nie ma luzu na drążkach kierowniczych, lub łożysko amortyzatora,w ostateczności pozostaje maglownica. W sumie taki podobny dźwięk wydaje górne łożysko amortyzatora,otwórz maskę niech 2 osoba kręci kierownicą i zobacz czy w okolicy kielichów nie ma takich dźwięków.
M
Maffu
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 36
Rejestracja: 31 sty 2016, 19:03
Kontakt:

Post autor: Maffu »

Może to być górne mocowanie mcphersona, łożysko się mogło wytrzeć czy coś takiego. Jak masz drugą osobę to niech skręca koła, a ty obserwuj co się dzieje na kielichach.
k
kamilk87
Newbie
Newbie
Posty: 13
Rejestracja: 30 lis 2015, 19:16

Post autor: kamilk87 »

Dzięki za wskazówki, sprawdzę je na pewno. Ogólnie jak tylko zaczęły się te stuki to posadziłem narzeczoną za kółkiem i kazałem kręcić a ja otworzyłem maske i sluchalem. Okazalo sie ze slychac je tylko wewnatrz samochodu, ale może glosna pracy diesla to po prostu zaglusza. Z zewnątrz tak naprawde to słyszałem jedynie syczenie pompy. Ale teraz sprobuje jeszcze wejść pod auto i posłuchać dokladniej.
Kamil
Awatar użytkownika
Bartosz85
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1052
Rejestracja: 03 sty 2010, 15:45
Lokalizacja: Częstochowa/Opoczno

Post autor: Bartosz85 »

Prawdopodobnie górna poduszka z łożyskiem w przednich amortyzatorach. Najlepiej jak ktoś będzie kręcił kierownicą, a ty (jeśli nie usłyszysz) możesz złapać za śrubę na końcu amortyzatora wystającą z kielicha i jak będziesz ją trzymał podczas kręcenia kierownicą to powinieneś poczuć takie przeskakiwanie wtedy poduszki i łożyska do wymiany.
k
kamilk87
Newbie
Newbie
Posty: 13
Rejestracja: 30 lis 2015, 19:16

Post autor: kamilk87 »

Zrobiłem tak jak pisaliście. Kazałem drugiej osobie kręcić a kierownicą a sam złapałem za górne mocowanie, niestety bez rezultatu... ale spróbowałem jeszcze jednej rzeczy, podczas gdy druga osoba kręciła ja złapałem za sprężynę z przodu. Okazało się, że w momencie kręcenia czuć było na sprężynie takie jakby "przeskakiwanie". Wasze przypuszczenia chyba się więc sprawdziły. A powiedzcie mi jak z naprawą, zwykły użytkownik auta poradzi sobie z tym sam, czy raczej trzeba auto wstawiać do warsztatu?
Kamil
Awatar użytkownika
danielzy
Początkujący
Początkujący
Posty: 193
Rejestracja: 16 mar 2014, 15:03

Post autor: danielzy »

Żeby to wymienić musisz mieć ściągacz do sprężyn.Nie jest to specjalne trudne ale trzeba zdemontować całą kolumnę mcphersona,ścisnąć sprężynę i demontaż. Radzę dać na wymianę to mechanikowi,tym bardziej że nie powinien dużo zawołać za robotę.
Awatar użytkownika
Bartosz85
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1052
Rejestracja: 03 sty 2010, 15:45
Lokalizacja: Częstochowa/Opoczno

Post autor: Bartosz85 »

Koszt wymiany poduszek z łożyskami to ok 100-200 zł za obie strony.
Jeśli chcesz to zrobić sam to:
- musisz mieć ściągacze do sprężyn,
- porządne klucze żeby odkręcić i dobrze dokręcić śrubę w gnieździe na dole,
- odpowiedni klucz do odkręcenia dolnej śruby - taki duży torx (zajrzyj tam),
- od 2-6 godzin wolnego czasu (zależy od zapieczenia śrub, narzędzi i techniki wyciągania amortyzatorów).
Trzeba uważać żeby podczas wybijania/wyciągania amortyzatora z dolnego gniazda nie rozłączyć przegubu :)
k
kamilk87
Newbie
Newbie
Posty: 13
Rejestracja: 30 lis 2015, 19:16

Post autor: kamilk87 »

A powiedzcie mi jeszcze, czy awaria którą razem wykryliśmy to jest coś pilnego? Czy może mogę jeszcze poczekać z naprawą? Same stuki przeszkadzają mi trochę ale wiedząc co jest przyczyną mogę je jakoś przeboleć przez pewien czas. Niestety nie bardzo mam teraz czas żeby się tym zająć, stąd pytanie. A tak poza tym to zauważyłem jeszcze pewną zależność, otóż stuki pojawiają się jak samochód jest nagrzany, np. po całym dniu stania na słońcu. Dzisiejszy dzień był chłodniejszy i nic nie stukało jak wsiadłem do niego po południu. Czy to możliwe?
Kamil
ODPOWIEDZ

Wróć do „układ kierowniczy”