[9N] Oświetlenie bagażnika

Przewodniki, manuale, instrukcje, opisy prac - kopalnia wiedzy!

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
httes
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 64
Rejestracja: 13 cze 2012, 16:04
Lokalizacja: Bytom

[9N] Oświetlenie bagażnika

Post autor: httes »

Nazwa czynności: Oświetlenie bagażnika
Model samochodu: Polo 9N
Rocznik: 2002

Potrzebne materiały:
-Torx 20
-około 5m kabla
-listwa ledowa samoprzylepna 15-30cm (w zależności ile oświetlenia chcemy założyć) lub oryginalna lampka bagażnika
(6L0 947 415)
-lutownica
-kawałek drutu
-chęci i cierpliwość

Czas wykonania: ok. godziny
Przewidywany koszt: 15-30zł

Sposób wykonania:

Widzę że dużo osób jest zainteresowane oświetleniem bagażnika więc postanowiłem opisać tą czynność skrupulatnie. Jak wiadomo Polo nie miało takiego bogactwa w standardzie ale spokojnie możemy sobie zamontować taki bajer w godzinę.
Żeby wszystko się ładnie świeciło potrzebujemy do listwy ledowej czy tam oryginalnej lampki vw (w zależności co chcemy zamontować) plusa i minusa. Plus jak pewnie wszyscy się domyślają pociągniemy z zapalniczki. W tym celu musimy rozebrać cały panel środkowy. Dzieli się on na dwie części. Jedna przy ręcznym druga przy zmianie biegów. Zaczniemy od tej pierwszej. Jest ona wpięta na 4 zaczepach. Żeby było łatwiej ją ściągnąć jeden fotel ustawiamy maksymalnie do przodu, a drugi do tyłu i po prostu rwiemy z wyczuciem jak na zdjęciu:
Obrazek
Jak już udało się nam ściągnąć pierwszą część przystępujemy do ściągnięcia drugiej części. W tym celu potrzebny nam jest TORX 20, którym musimy odkręcić te oto dwie śruby:
Obrazek
Po odkręceniu przystępujemy do kolejnego delikatnego rwania wcześniej wypinając z zaczepów mieszek zmiany biegów.
Obrazek
I tutaj UWAGA! Jak tylko zaczepy "puszczą" musimy przez malutką szparę wypiąć zasilanie zapalniczki.
Obrazek
Następnie odwijamy filcową izolacje i podpinamy się naszym nowym kablem jednożyłowym w czerwony kabel. Lutujemy, izolujemy i ciągniemy nasz plus przez panel środkowy.
Obrazek
Tutaj potrzebujemy drutu by przeciągnąć kabel pod obiciem podłogi. Trochę stracimy cierpliwości bo jest to czasochłonne i dosyć żmudne.
Obrazek
Kabel dalej ciągniemy pod siedzeniami do bagażnika obowiązkowo do lewej strony tak jak na zdjęciu.
W miejscu gdzie znajduje się gaśnica ściągamy obitke i szukamy czarnej kostki o której mówił użytkownik emu w tym temacie:http://vwpolo-klub.pl/forum/viewtopic.p ... b&start=20
Obrazek
Szukamy pinu 5 i wgryzamy się naszym kablem w kabel brązowo-czarny, który wychodzi z pinu 5. Ten kabel to nasz minus i odpowiada za zaświecanie się kontrolki otwarcia bagażnika na zegarach co daje nam jeden kłopot mniej, a mianowicie to że nasze oświetlenie wraz z zamknięciem klapy gaśnie. Następnie plus i minus lutujemy do taśmy ledowej i przyklejamy tutaj:
Obrazek
Jeśli jedna strona to dla nas mało, możemy pociągnąć kabel lutując plus i minus na drugim końcu taśmy led i podpiąć sie do drugiej taśmy po drugiej stronie bagażnika. Dla tych którzy akceptują tylko fabryczne opcje kupujemy lampke 6L0 947 415 lutujemy do niej napięcie i wkładamy w oryginalne miejsce:
Obrazek
To by było na tyle. Powodzenia;)
D
DemptD
Newbie
Newbie
Posty: 3
Rejestracja: 10 sty 2014, 20:14

Post autor: DemptD »

Mam problem z tym manualem. Mianowicie po zamknięciu klapy pasek ledowy (30cm, ok. 1,5W poboru) nie gaśnie tylko się ściemnia, pomiar napięcia wskazuje, że dostaje ciągle ok. 4,8V. Napięcie bez paska ledowego zanika całkowicie, na żarówce (W5W) też zanika i żarówka gaśnie. Dodawanie oporników, diod prostowniczych i inne kombinacje nie pomogły. Pomaga jedna rzecz - rozpięcie wtyczki. Wtedy ładnie, pięknie gaśnie, ale oczywiście bagażnik można otworzyć tylko z kluczykiem. O co chodzi i co z tym zrobić? Dorobić normalną krańcówkę czy jest jakiś inny sposób w miarę bezbolesny? Myślałem nad dołożeniem rezystora ceramicznego 5W 10 Ohm, zda egzamin czy lepiej dołożyć więcej ledów dla większego poboru prądu?
Awatar użytkownika
httes
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 64
Rejestracja: 13 cze 2012, 16:04
Lokalizacja: Bytom

Post autor: httes »

Właśnie to jest jedyny problem ledów w tym miejscu. Mam tak samo jak Ty. Sprawę olałem bo ilość "zjadanego" prądu jest znikoma. Żarówka po wyłączeniu działa jak opornik. Tzn przez nią przepływa prąd ale za słaby by ją zapalić. Ledy właśnie charakteryzują się tym że potrzebują mało prądu stąd te przygasanie. Czytałem że opornik podłączony równolegle z diodami załatwia sprawę.
D
DemptD
Newbie
Newbie
Posty: 3
Rejestracja: 10 sty 2014, 20:14

Post autor: DemptD »

Dorzucę swoje 3 grosze, ponieważ rozgryzłem to i teraz gaśnie jak należy.
Więc po kolei:
- jak pisałem w poprzednim poście celowałem w dociążenie układu w sztuczne obciążenie lecz niestety to nie spełnia efektu
- oporniki ceramiczne 5W i 10W nie dają nic - jak się żarzyło tak dalej się żarzy
- opornik ceramiczny 25W też nic nie daje
- wpięcie żarówki w układ powoduje gaśnięcie całości, ale nie ma jak jej zamontować, żeby skutecznie odprowadzić ciepło, a przy okazji nie topiła nam plastików

mając powyższe na uwadze można wykorzystać opornik 25W do zamontowania żarówki
Obrazek
opornik 25W dostajemy w takim ładnym radiatorze, ale niestety opornik nie spełnia swojej roli to możemy go wydłubać ze środka,
najlepiej ściąć odnogi do montażu przewodu i po prostu wybijakiem wybić go ze środka i mamy bardzo fajną obudowę.
Otwór ma 9,5 mm czyli można powiercić na 10 mm i spokojnie wchodzi żarówka, ale polecam powiercić na 10,2-10,3 mm, ponieważ żarówka lepiej wchodzi - fakt, jest luz ale w miejsce luzu zastosowałem pastę termoprzewodzącą (taką jak do procesorów) i żarówka bardzo ładnie oddaje całe ciepełko do radiatora i nie ma problemu z tym, że coś się przegrzeje, żarówkę należy zabezpieczyć we własnym zakresie, żeby nam po prostu nie wypadła z radiatora.
Można zamiast podstawowej pasty można zainwestować w pastę która nam po wymieszaniu i nałożeniu twardnieje (nie, nie wszystkie pasty tak mają) i wtedy odpada nam problem z wypadaniem żarówki z radiatora.
Oczywiście później żarówkę wpinamy tak, aby również się świeciła z naszym paskiem ledowym czyli musimy rozciąć kabelek z paska i w niego wpiąć żarówkę.
Na koniec przyklejamy do blachy pod tapicerką radiator taśmą dwustronną, bądź taśmą termoprzewodząca jak ktoś ma jeszcze wątpliwości co do odprowadzania ciepła z żarówki i składamy wszystko do stanu wyjściowego i cieszymy się gasnącym oświetleniem.
Awatar użytkownika
dogu18
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 455
Rejestracja: 07 gru 2010, 20:26
Lokalizacja: Czerwionka-Leszczyny

Post autor: dogu18 »

[quote=""DemptD""]Dorzucę swoje 3 grosze, ponieważ rozgryzłem to i teraz gaśnie jak należy.
Więc po kolei:
- jak pisałem w poprzednim poście celowałem w dociążenie układu w sztuczne obciążenie lecz niestety to nie spełnia efektu
- oporniki ceramiczne 5W i 10W nie dają nic - jak się żarzyło tak dalej się żarzy
- opornik ceramiczny 25W też nic nie daje
- wpięcie żarówki w układ powoduje gaśnięcie całości, ale nie ma jak jej zamontować, żeby skutecznie odprowadzić ciepło, a przy okazji nie topiła nam plastików
[/quote]

a jakiej oporności Opornik wstawiałeś obstawiam ze wystarczy 10W tylko o odpowiedniej oporności !!!
D
DemptD
Newbie
Newbie
Posty: 3
Rejestracja: 10 sty 2014, 20:14

Post autor: DemptD »

w sumie kilka ale najsłabszy był 10 Ohm, a najmocniejszy 1k Ohm
a
acme
Newbie
Newbie
Posty: 2
Rejestracja: 28 mar 2015, 16:16
Lokalizacja: Jędrynie

Post autor: acme »

Instrukcja super zrobiłem wczoraj sam na ori tylko nie mam tej dolnej trzeciej kostki w bagażniku do czego jest?
K
Kamil123
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 31
Rejestracja: 17 paź 2015, 19:33
Lokalizacja: Sląsk

Post autor: Kamil123 »

Witam wczoraj zamontowałem oświetlenie bagaznika. Pociągnalem przewód z przodu samochodu (wpiąlem się pod przewód zasiljący sygnał dzwiękowy, przewód ten wchodzi do modułu komfortu). Kabel pociągnalem przy głównej wiązce biegnącej to tyłu samochodu. Następnie wyprowadziłem z kostki czarnej z pinu 2 (przewód brązowo czarny) sterowanie masą, żeby ledy, których użyłem do oświetlenia zaświeciły się po otwarciu klapy bagażnika. Jednak bezpośrednie podłączenie się do tego pinu powodowało że, gdy klapa zostanie zamknięta paski Led nie zgasną a jedynie się ściemnią. Należało przeciąć przewód brązowo czarny i wlutować szeregowo diodę prostowniczą. Dioda musi zostać wlutowana w kierunku przewodzenia (patrząc na wiazkę biegnąca od wnętrza samochodu do klapy bagażnika) i wlutowac za tą diodą przewód, który będzie sterować naszym oświetleniem ledowym bagażnika.
Myślę że to na tyle. Jeśli coś niejasne to pytac.
Ja tak mam zrobione i działa. :good:
k
kwanga
Newbie
Newbie
Posty: 20
Rejestracja: 14 cze 2015, 17:22

Post autor: kwanga »

wybaczcie ale trochę tego nie rozumiem, jeżeli zakładacie instalację oświetlenia na led to na co ciągnąć kable z przodu ? poco jakieś oporniki i kombinacje ? Wystarczy liczba LED X ile chcecie zwykłe jasno świecące montujecie je po lewej stronie albo gdzie chcecie a teraz przewody (+) to w czarnej kostce pin 3 (-) to pin 5 zamykacie kostkę i koniec pracy czas 15 min działa jak należy nic się nie żarzy nie zużywa prądu. Banalnie proste :blush2: Inna sprawa jak chcecie mieć żarówkę z tyłu nie ma na stałe 12V więc wtedy zabiegi kolegi są konieczne i najlepiej postępować zgodnie z jego instrukcją. Na 12V do żarówek jest właściwa na LED nie potrzebna komplikacja. Włącznik/ wyłącznik jest w klamce klapy dla tych co też lubią bardzie komplikować sobie życie. Ja założyłem jedną 3W i mi wystarczy nie robię dnia w bagażniku ani solarium, widać gdzie co kładę i gdzie co jest
I
IreuN
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 46
Rejestracja: 22 lut 2014, 20:08
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: IreuN »

Heja, aktualnie mam oryginalną lampkę po prawej stronie, czy da radę jakoś estetycznie dorobić drugą oryginalną po drugiej stronie?

Pozdrawiam. :D
Awatar użytkownika
Adik1993
Początkujący
Początkujący
Posty: 182
Rejestracja: 11 lis 2014, 23:49
Lokalizacja: Boguszów-Gorce
Kontakt:

Post autor: Adik1993 »

z tego co wiem nie było parapetów z miejscem na lampkę na lewej stronie więc musisz kombinować jakąś ładną oprawkę, podpięcie to kwestia 2 przewodów podpiętych do wiązki :)
Nie znam się, więc wypowiem się :)

1sze miejsce w Świątecznym konkursie fotograficznym 2015
Polo 9N 1.2 12v Germański Oprawca
Polo 6C 1.2 TSI Bluemotion

Polena na Fejsie
ODPOWIEDZ

Wróć do „Manuale - instrukcje krok po kroku”