[6R] Jaki olej kupić?

Tutaj możesz testować możliwości forum.

Moderator: Global Moderator

Awatar użytkownika
kuci5
Początkujący
Początkujący
Posty: 130
Rejestracja: 26 gru 2010, 12:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: kuci5 »

Olej jaki jest każdy widzi, tłusty i smaruje.
Teraz pytanie z serii, kto jaki kolor woli. W dzisiejszych czasach mamy wielką wojnę marketingową. Mobil, Castrol, Elf, Helix. Co jak co, ale narazie góruje Castrol, a jeszcze pare lat temu pamiętam jak Mobil1 był liderem na rynku.
Tak więc dywagacje nt. olejów i opinie są nie do końca dopowiedziane. Tyle opinii ile użytkowników.
Myśle, że nic nowego nie napisałem, ale sądze, że warto lać sprawdzony(nie koniecznie z najwyższej półki olej). Czy to będzie Castrol albo Liqui Moly, to już Wasza decyzja.
6
6Rpolo
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 54
Rejestracja: 25 sie 2009, 21:29

Post autor: 6Rpolo »

to zależy jakie to 1.2 ? jak tsi to wlej 5W30, jak zwykłe 1.2 to 5W40 albo nawet 10W40 tylko zmieniaj co 10tys.km, w obu przypadkach nie jeździłbym 30tys na jednym oleju zwłaszcza po W-wie.
\'99 Citroen Xsara 1.4B 75KM 2002-2006
\'02 Nissan Almera 1.5B 98KM 2006-2008
\'99 Seat Arosa 1.7SDI 60KM 2008-
\'09 VW Polo 6R 1.6TDI CR 75KM 2009-2010
\'10 VW Polo 6R 1.2 TSI 105KM[/colo
p
pustelas
Newbie
Newbie
Posty: 5
Rejestracja: 28 sie 2012, 20:27

Post autor: pustelas »

Witam

A co szanowni forumowicze powiecie o zastosowaniu tego oleju w Polo przebieg 11 tyś. 2011r
LIQUI MOLY Synthoil High Tech 5W-40 opinie w necie ma dobre. Może ktoś juz nim zalewa ł swoją brykę?

pozdrawiam
Awatar użytkownika
woolfik
Początkujący
Początkujący
Posty: 152
Rejestracja: 18 sie 2009, 20:08
Lokalizacja: PZ

Post autor: woolfik »

Ja ze swej strony, po eksploatacji od czerwca w warunkach ciepłych i zimnych mogę polecić Motul Specific 504.00/507.00, zimny silnik stał się wyraźnie cichszy niż na oleju fabrycznie wlanym czy wymienianym na pierwszym serwisie Castrolu.
Obrazek
m
marek.litwin
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 27
Rejestracja: 15 lis 2012, 20:37

Post autor: marek.litwin »

Millers nie byłby lepszy?
Awatar użytkownika
jhosef
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 1576
Rejestracja: 22 lut 2011, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: jhosef »

Millers jest lepszy i mniej przereklamowany jak płynne złoto Motul.
Awatar użytkownika
miba
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 50
Rejestracja: 26 sty 2010, 16:18
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: miba »

A o Petro Canada ktoś słyszał? :oki:
Obrazek
Awatar użytkownika
ppprokurator
Początkujący
Początkujący
Posty: 96
Rejestracja: 18 paź 2010, 13:46
Lokalizacja: Trójmiasto

Post autor: ppprokurator »

Słyszał i w zasadzie ludzie sobie chwalą i w Internecie raczej same dobre opinie ;). Sam doczynienia z nim nie miałem, ale widzę, że ceny zachęcają.
Obrazek ;)
Awatar użytkownika
miba
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 50
Rejestracja: 26 sty 2010, 16:18
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: miba »

Mój "krok dalej" w AXR+ 9n3 po Motulu :oki:
Obrazek
Awatar użytkownika
Pawel
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 51
Rejestracja: 20 wrz 2012, 22:00
Lokalizacja: Gryfino

Post autor: Pawel »

Ostatnio wymieniałem olej w moim Polo i też stanąłem przed problemem optymalnego wyboru. Mam ustawiony przegląd Longlife, ale ze względu na to, że akurat moja jazda widocznie sprzyja temu wariantowi serwisowemu, bo wg wskazań komputera o przegląd będzie prosił przy przebiegu 27 000km, zdecydowałem się na profilaktyczną wymianę po nieco ponad roku użytkowania (przebieg 17 200 km).

Na razie wlałem pospolitego Castrola EDGE 5W30, bo trochę kręcę nosem na ceny olejów Millers czy Liqui Moly, ale pomyślałem, że następnym razem może warto lepiej przemyśleć wybór. Czytając fora zwróciłem uwagę, że Castrol nie ma najlepszej opinii, za to często polecana jest konkurencja. Jednak zacząłem się zastanawiać w jaki sposób, na dobrą sprawę, typowy użytkownik może ocenić, który olej jest lepszy. Po wymianie oleju silnik zawsze jest cichszy i może mniej palić, bez względu na to co do niego wlejemy. U mnie w rodzinie w 3 markach samochodów lany jest Castrol i nigdy nie było z nim problemu, ale liczę się z tym, że nie musi to być najlepszy wybór i stąd właśnie próba znalezienia optymalnego oleju. Mam silnik 1.2 TSI, więc skupiłem się na olejach z aprobatą VW 504.00.

Starając się zachować bardziej obiektywne podejście do tematu, zapoznałem się z definicjami parametrów oleju i sporządziłem poniższą tabelę porównawczą, opierając się na kartach technicznych producentów:

Obrazek

Nie mam wykształcenia mechanicznego, więc jeżeli moje wnioski są błędne, śmiało mnie poprawcie.

Z tego co wyczytałem w artykułach o olejach wynika, że chyba najłatwiej porównywać je za pomocą wskaźnika lepkości – ponoć im wyższa wartość, tym lepszy olej ze względu na stabilność parametru lepkości (mniejszy spadek z przyrostem temperatury). Bezwzględne różnice w wartościach lepkości w temp. 40 i 100 st. C w ujęciu procentowym są bardzo małe, jednak widocznie wzór na wskaźnik lepkości jest dość wrażliwy i tam różnice są większe.

Trzymając się tego parametru wygląda na to, że Liqui Moly jest w tym zestawieniu najlepszy, ale patrząc na lepkość w temp. 100 st. C najniższą wartość ma Motul, którego wskaźnik lepkości jest najniższy. Różnica w względem LM to jak widać 0,6 mm^2/s.

I teraz pytanie, które parametry są decydujące przy wyborze oleju. I czy takie (małe) różnice w ogóle mają znaczenie (również w pozostałych parametrach) oraz generalnie, która wartość lepkości jest bardziej korzystna dla stosunkowo nowego silnika: niższa czy wyższa (biorąc jeszcze pod uwagę trwałość tzw. filmu olejowego) ? Jak ma się to do szybkości osiągania optymalnej temperatury pracy, bo akurat to użytkownik jest w stanie zauważyć (choć akurat nie w większości nowych Polo) ?

Patrząc na to porównanie, można też postawić pytanie jak duże pole manewru mają producenci, pamiętając o aprobacie VW 504.00 i czym ew. mogą znacząco wyróżnić swój produkt ? Inaczej mówiąc, czy przy wyborze oleju z daną aprobatą istnieją jakieś istotne różnice między produktami różnych producentów. Patrząc wyłącznie na powyższe dane okiem laika, można dojść do wniosku, że poza olejem Motula, główna różnica to kolor etykiety, pojemnika no i ceny.

W końcu, czym tak naprawdę można uzasadnić wyższą cenę oleju Millers czy Liqui Moly w stosunku do Castrola czy Mobil1, skoro ich parametry są bardzo zbliżone ? :)

Dygresja na temat Castrola:
Specjalnie w porównaniu zestawiłem Castrol EDGE i Castrol EDGE Professional, który jest 3x droższy (patrząc na ceny katalogowe). Jak widać, parametrami nie różni się od „zwykłego” EDGE, jedyna różnica to fluorescencja i podwójne filtrowanie – cokolwiek ono daje. Wzór chwytu marketingowego.
Awatar użytkownika
majcher836
Początkujący
Początkujący
Posty: 164
Rejestracja: 26 paź 2010, 19:24
Lokalizacja: Polkowice

Post autor: majcher836 »

Również porównywałem oleje zgodnie z tym schematem i w sumie padł wybór na Amsoil AEL 5W-30 VW504/507 European Car Formula.
Jestem w trakcie testowania olei więc dużo Ci nie napiszę ale ten jest OK. U mnie generalnie najważniejsza jest aprobata 507 to ważne dla DPF-u. Castrola SLX również lałem i też nie widziałem różnicy więc w sumie nie ma co przepłacać. Został mi jeszcze Millers, Motul i LM:)
Awatar użytkownika
Pawel
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 51
Rejestracja: 20 wrz 2012, 22:00
Lokalizacja: Gryfino

Post autor: Pawel »

[quote=""majcher836""]Również porównywałem oleje zgodnie z tym schematem i w sumie padł wybór na Amsoil AEL 5W-30 VW504/507 European Car Formula.
Jestem w trakcie testowania olei więc dużo Ci nie napiszę ale ten jest OK. U mnie generalnie najważniejsza jest aprobata 507 to ważne dla DPF-u. Castrola SLX również lałem i też nie widziałem różnicy więc w sumie nie ma co przepłacać. Został mi jeszcze Millers, Motul i LM:)[/quote]
No tak, zapomniałem o AMSOIL, który często wymieniany jako najlepszy olej dostępny na rynku. Analogicznie spisałem jeszcze jego parametry (ma obie aprobaty 504.00 i 507.00) - wartości są różne w zależności od źródła: pl (ang).

Obrazek

Trzymając się teorii, o której wspomniałem (im wyższy wskaźnik lepkości, tym lepszy olej), AMSOIL wypada na poziomie Motula. I przyznam, że tu trochę się gubię, bo w takim razie, co zdecydowało, że wybrałeś akurat ten olej, skoro trzymałeś się podobnej metodyki ? I czy masz jakiś konkretny sposób na porównanie kolejnych olejów, w celu wyłonienia najlepszego ? ;)
6
6Rpolo
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 54
Rejestracja: 25 sie 2009, 21:29

Post autor: 6Rpolo »

@Paweł
a myślałeś nad zmianą na 5W40? myślę, że te 5W30 z normą 504/507 to bardziej z myślą o dpf- w dieslach zostało zalecone. dlatego w benzynce 1.2 tsi zamierzam teraz zmienić na 5w40 np. Valvoline SynPower kierując się właśnie wskaźnikiem lepkości. mój tok rozumowania jest taki, że w benzynach jest wyższa temperatura pracy dlatego lepiej nalać oleju z wyższym wskaźnikiem lepkości, a ten w Valvoline 5w40 wynosi 178. oczywiście nie wykluczam innych marek, chodzi mi głównie o przerzutkę z 5w30 na 5w40 pod kątem polepszenia warunków pracy silnika 1.2 tsi z tym związaną. co o tym sądzicie?
\'99 Citroen Xsara 1.4B 75KM 2002-2006
\'02 Nissan Almera 1.5B 98KM 2006-2008
\'99 Seat Arosa 1.7SDI 60KM 2008-
\'09 VW Polo 6R 1.6TDI CR 75KM 2009-2010
\'10 VW Polo 6R 1.2 TSI 105KM[/colo
Awatar użytkownika
Pawel
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 51
Rejestracja: 20 wrz 2012, 22:00
Lokalizacja: Gryfino

Post autor: Pawel »

Hmm, z tego co wiem, to olej o większej lepkości niż początkowo leje się dopiero, gdy silnik ma duży przebieg, bo wtedy dopiero może mieć to sens ze względu na zużycie jego elementów. Ale to i tak dopiero, gdy zaczyna brać olej w większych ilościach.

Myślę, że w stosunkowo nowym samochodzie nie ma co kombinować. VW 504.00/507.00 są przeznaczone jednocześnie do silników wysokoprężnych oraz benzynowych i VW jasno to określa. Nie znam szczegółów tych norm, ale poza zapewnieniem odpowiedniego smarowania, na pewno chodzi tu też o normy emisji spalin. Poza tym, trzeba by zapytać kogoś mądrego, czy taka zmiana nie wpłynęłaby negatywnie na pracę turbosprężarki. W każdym bądź razie, na razie będę trzymał się zaleceń instrukcji.

Cały czas podtrzymuję pytanie, czy wskaźnik lepkości jest rzeczywiście miarodajny, skoro jest uzależniony od różnicy wartości lepkości w 40 i 100 st. C lub ich pochodnych. Bo to, że lepkość zmienia się w mniejszym stopniu jeszcze nie oznacza, że w danym momencie jej wartość jest optymalna dla silnika :)

//EDIT
Dla pewności zajrzałem jeszcze do instrukcji i o ile nie serwisujesz samochodu w trybie LongLife (QG1), tylko zależnie od czasu i przebiegu (QG0, QG2, QG3), to w silnikach benzynowych powinno stosować się olej zgodny z VW 502.00. Valvoline 5W-40, o którym wspomniałeś taką aprobatę posiada. Moje wątpliwości co do 5W-40 są więc bezpodstawne - biję się w pierś, powinienem sprawdzić to od razu.
Sam jestem teraz ciekaw, który wariant byłby zdrowszy dla silnika :)
6
6Rpolo
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 54
Rejestracja: 25 sie 2009, 21:29

Post autor: 6Rpolo »

mam tryb LongLife (QG1), ale wymieniałem olej samodzielnie po 14k i po 21k przy wymianie rozrządu w serwisie, w obu przypadkach Castrol 5w30 PP Slx. Za 2 miesiące zmienię sobie na Valvoline SynPower 5w40, bo i tak zamierzam zmieniać olej co 10k a nie w trybie LL.
\'99 Citroen Xsara 1.4B 75KM 2002-2006
\'02 Nissan Almera 1.5B 98KM 2006-2008
\'99 Seat Arosa 1.7SDI 60KM 2008-
\'09 VW Polo 6R 1.6TDI CR 75KM 2009-2010
\'10 VW Polo 6R 1.2 TSI 105KM[/colo
ODPOWIEDZ

Wróć do „Smietnik / testowe”