[6n] Wymiana simeringu wybieraka skrzyni biegów

Przewodniki, manuale, instrukcje, opisy prac - kopalnia wiedzy!

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

m
mistrzsieci
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 338
Rejestracja: 28 gru 2010, 19:18
Lokalizacja: Kujawsko-Pomorskie - okolice Włocławka

[6n] Wymiana simeringu wybieraka skrzyni biegów

Post autor: mistrzsieci »

Manual przedstawia wymianę często psującego się simmeringu wybieraka skrzyni biegów.
Model: Polo 6n oraz niektóre golfy mk3
Wersja: 3d, 5d
Silniki: Na pewno 1.4 8v, zapewnie i reszta silników VW polo 6n,

Potrzebne narzędzia:
- pędzelek (do wyczyszczenia skrzyni ze starego oleju),
- rozpuszczalnik uniwersalny (do wyczyszczenia skrzyni ze starego oleju - ja zużyłem 0,5 litra ale rozrzutny jestem),
- stara szmata lub ręczniki papierowe (do wytarcia skrzyni po umyciu),
- klucz oczkowy 10,
- klucz do gniazd sześciokątnych o rozmiarze 17 lub śruba 17 z odpowiednią nakrętką (ew. szpilka z koła od malucha, bo też na 17 była),
- 2 śrubokręty płaskie - najlepiej dłuższy i krótszy, jakieś 15 cm i 6 cm,
- nowy uszczelniacz wybieraka (rozmiar 15x24x7, do kupienia w ASO VW cena ok. 25 zł. lub w sklepie z częściami zarówno samochodowymi jak i rolniczymi cena ok. 4 zł, ja zastosowałem troszkę mniejszy (14x24x7), znanej i polecanej marki corteco za około 9 złotych)
Obrazek
- pojemnik na olej ze skrzyni (ponad 4l pojemności),
- olej do skrzyni na dolewkę/wymianę (zalecany 75w90 - syntetyk za ok. 30 zł litr lub hipol 80w90 - minerał za 8 zł litr- przy czym hipol na własne ryzyko)
- papier ścierny (gradacja 240) do wypolerowania ew. zadziorów na wejściu w skrzynię oraz gradacja 2000 do wypolerowania zadziorów na wybieraku,
- lejek i rurka gumowa do wlewania oleju do skrzyni,


Czynności naprawcze:
Najlepiej jeżeli mamy do dyspozycji kanał lub podnośnik samochodowy ale jeżeli nie to podnosimy samochód tak aby można było swobodnie pod nim pracować i nie spadł na nas w czasie pracy. Można jak na załączonym obrazku, można stworzyć prowizoryczny podjazd.

Obrazek

Po czym sprawdzamy czy olej faktycznie wycieka przez uszczelniacz wybieraka. Może ciec także przez uszczelniacze półosi napędowych. To najczęstsze usterki skrzyni, chociaż zapewne mogą się pojawić inne - nietypowe.

Jeżeli to uszczelniacz wybieraka powoduje problem to ten manual będzie przydatny. Czas wylać olej ze skrzyni (ułatwi to pracę, waściwie tylko przy pustej skrzyni może być to wykonane poprawnie). Podstawiamy naczynie pod skrzynie i odkręcamy korek spustowy (zaznaczony na czerwono - z góry przepraszam za słabą jakość obrazka). Nie jest to zwykła śruba, przyda się klucz do gniazd sześciokątnych o rozmiarze 17, lub śruba 17 z zaspawaną na drugim końcu nakrętką - i wtedy zwykły klucz 17 nawet się nada (ew. szpilka z malucha).

Obrazek

Czyścimy dokładnie brud ( pędzel + benzyna, ropa itp.), wycieramy do sucha szmatką.
Odkręcamy śrubę na zacisku kluczem oczkowym 10, ściągamy zacisk z wybieraka i ponownie czyścimy.

Obrazek

Stary uszczelniacz wyciągamy wbijając śrubokręt płaski po jednej stronie uszczelniacza między uszczelniacz a korpus skrzyni biegów, przy czym uważamy aby nie uszkodzić sworznia wybieraka oraz nie wbić się w aluminiowy korpus. Po powadzeniu aby wyjąć uszczelniacz należy wykonywać ruchy około 45 stopni wychylenia, lekko pociągając uszczelniacz.

Obrazek


Jeśli trzeba przeszlifować ryski - zarówno na wejściu w skrzynię jak i na wybieraku(nawet te najdrobniejsze są zagrożeniem dla naszego uszczelniacza) teraz jest na to pora. Zróbmy to delikatnie, i wytrzyjmy wybierak z opiłków po wypolerowaniu jego powierzchni.

Dokładnie odtłuszczamy korpus tam, gdzie będzie "siedział" nowy uszczelniacz.- używamy rozpuszczalnika uniwersalnego. Po wyjęciu starego uszczelniacza wkładamy nowy w palcach na tyle ile damy radę (ważne aby nie wepchnąć go za daleko - ma być równo z obudową, nie dalej! Oraz bardzo równo, jeśli nie dajemy rady palcami, możemy pomóc sobie starym uszczelniaczem), sworzeń wsuwamy w skrzynię biegów w skrajne poleżenie (do przodu).

Obrazek

Zakładamy zacisk wkręcamy śrubę tak aby końcówka śruby weszła w otwór w wybieraku, nie trzeba mocno dokręcać, będzie się trzymało :) - za mocne dokręcenie może spowodować to, że urwiemy lep śruby a wyjąć utwardzaną śrubę bez łba z aluminiowego odlewy to masakra.

Obrazek

Uzupełniamy olej w skrzyni biegów przez korek wlewowy (używając lejka i rurki gumowej) - powinien on sięgać poziomu korka.
Przy dużym przebiegu i jeżeli olej nie był wcześniej wymieniany zalecana jest wymiana oleju.Tym bardziej, że teraz już za około 20 złotych kupimy litr oleju 75w90, a potrzeba go 3 litry z małym hakiem. Jeżeli nie chcemy wlewać nowego oleju (nie każdy musi chcieć) to możemy stary zalać z powrotem ale najlepiej go przefiltrować. Wlewać olej należy powoli - gdyż olej przekładniowy jest gęsty i wolno spływa. Do skrzyni wchodzi ok. 3 litrów oleju (3.1 l. gdy lekko podniesiemy przód auta). Korek wpustowy zaznaczony na obrazku czarną strzałką.

Obrazek

Opuszczamy samochód i gotowe.

Jeżeli pomogłem kliknij proszę na http://www.pajacyk.pl - jeśli masz pytanie zadaj je (tylko nie na priv, tutaj na forum), na pewno postaram się poprawić manual tak, aby stał się bardziej czytelny.

Powodzenia w naprawie!
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ż
Żółw
Newbie
Newbie
Posty: 24
Rejestracja: 19 lip 2012, 16:48

Post autor: Żółw »

Hey dodam jeszcze, że są rózne skrzynie. Chodzi o wlew oleju, kolega opisuje od półosi, a ja dodam że mam od czoła lepszy dostęp :)
Ostatnio zmieniony 04 sie 2012, 22:12 przez Żółw, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
szozdi
Początkujący
Początkujący
Posty: 153
Rejestracja: 14 lis 2008, 8:01
Lokalizacja: Gorzóvw VWielkopolski

Post autor: szozdi »

Ja nie ryzykowałem wbijania śrubokrętów pomiędzy simering a jego obudowe. Wkręciłem w niego dwa blachowkręty i równomiernie wyciągałem, ale ta wymiana to głupiego robota bo zaraz znowu to dziadostwo cieknie. Dobrze ze simering kosztuje tak mało...
m
mistrzsieci
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 338
Rejestracja: 28 gru 2010, 19:18
Lokalizacja: Kujawsko-Pomorskie - okolice Włocławka

Post autor: mistrzsieci »

Po wymianie zrobionej "solidniej" już ponad rok nie wiem co to wymiana. Tylko u mnie (a teraz już u brata bo on auto użytkuje) założony jest ciaśniejszy simmering bo 14x24x7, powierzchnia od strony obudowy zero zadziorów, wybierak wypolerowany i sam simmering montuje na suchej skrzyni, po uprzednim odtłuszczeniu i położeniu silikonu wysokotemperaturowego. Może mało jeżdżę, bo około 25k km rocznie ale działa :)
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
szozdi
Początkujący
Początkujący
Posty: 153
Rejestracja: 14 lis 2008, 8:01
Lokalizacja: Gorzóvw VWielkopolski

Post autor: szozdi »

a widzisz, to Ty jeszcze robiłeś cuda wianki z silikonem i dlatego tak szczelne teraz jest. Następnym razem też tak zrobie :)
Awatar użytkownika
krzychu20
Global Moderator
Global Moderator
Posty: 3262
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:03
Lokalizacja: okolice Przemyśla

Post autor: krzychu20 »

Dość pitolenia !
Zamykam



[size=99px]Manual w wersji PDF [/size] :arrow: https://drive.google.com/file/d/0B4ZI5W ... 84Ymc/view
Zablokowany

Wróć do „Manuale - instrukcje krok po kroku”