[9n] problem z diodami

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

m
misiek89
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 577
Rejestracja: 15 lis 2008, 20:46
Lokalizacja: VWrocław

[9n] problem z diodami

Post autor: misiek89 »

witam,
wymieniłem dzisiaj sobie zwykłe żarówki rurkowe C5W w podświetleniu wnętrza polo 9N, na takie diodowe: http://allegro.pl/item666802305_zarowka ... _42mm.html

no i mam taki teraz problem że jak włącznik w lampce jest ustawiony w pozycji aby światło sie zapalało przy otwieraniu drzwi to wygląda na to jakby diody sie nie dogaszały :(

tak wygląda przy otwartych drzwiach(świecą tak jak powinny świecić):
Obrazek
a tak przy zamkniętych drzwiach gdy tak naprawdę w tym stanie diody powinny w ogóle sie nie świecić a świecą takim światłem jak na zdjęciu:
Obrazek

jaka może być tego przyczyna? :evil:
sprzedam oryginalna lampę tylną, lewa strona (od kierowcy) do [9N] oraz surowe groty kluczyka do VW.
Obrazek
Awatar użytkownika
gwozdz
Administrator
Administrator
Posty: 1962
Rejestracja: 20 lis 2008, 16:21
Lokalizacja: Kostrzyn Wlkp. :)

Post autor: gwozdz »

zacznijmy od tego, że taki temat powinien się znaleźć w odpowiednim dziale, a nie zaśmiecać i tak już zawalony debilnymi tematami offtopic.
wracając do żarówki to czy z poprzednią tez działy się podobne rzeczy?? typu że nie dogasała czy coś takiego. Bo jeśli tak to znaczy że coś z całym obwodem jest nie tak.
Jak się nie ma co się lubi.... to się kocha żonę.

it's nothing personal i don't like anybody
m
misiek89
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 577
Rejestracja: 15 lis 2008, 20:46
Lokalizacja: VWrocław

Post autor: misiek89 »

[quote=""gwozdz""]czy z poprzednią tez działy się podobne rzeczy?? typu że nie dogasała czy coś takiego.[/quote]

na zwykłych żarówkach jest wszystko ok, na diodowych się tylko tak dzieje.
sprzedam oryginalna lampę tylną, lewa strona (od kierowcy) do [9N] oraz surowe groty kluczyka do VW.
Obrazek
Awatar użytkownika
Alan6R
Namiętny pisarz
Namiętny pisarz
Posty: 1343
Rejestracja: 14 lis 2008, 13:44
Lokalizacja: Kobyla Góra

Post autor: Alan6R »

Miałem tak samo kiedyś za czasów jak miałem skuter. Wymieniłem podświetlenie licznika na diodowe, to w nocy było lekko podświetlone nawet jak lampy były wyłączone. Najwidoczniej, cały czas płynie tam bardzo mały prąd, który na żarówce nie robi wrażenia, znów na diodach już tak.
Ślesin 2009 | Pławniowice 2009 | Pławniowice 2010
VW Polo 6R 1.2 TSI Highline.
[url=http://www.motostat.pl/vehicle-stat
Awatar użytkownika
Artpolo
Uzależniony
Uzależniony
Posty: 1789
Rejestracja: 04 cze 2009, 15:07
Lokalizacja: Nibiru

Post autor: Artpolo »

Zmierz napięcie i prąd na stykach po zamknięciu drzwi.
Trzeba dać jeszcze rezystor w szereg, żeby ograniczyć prąd. Napięcie z aku jest większe niż 12V.
Dodatkowo czasami stosuje się kondensatory, dioda wtedy powolutku wygasa, ale myślę że tutaj chodzi o za duże zasilanie.
Jeżeli z góry zakładasz, że czemuś nie podołasz - nie uda Ci się to nigdy..... Bruce Lee :)
m
misiek89
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 577
Rejestracja: 15 lis 2008, 20:46
Lokalizacja: VWrocław

Post autor: misiek89 »

[quote=""Aoox""]Najwidoczniej, cały czas płynie tam bardzo mały prąd, który na żarówce nie robi wrażenia, znów na diodach już tak.[/quote]

czyli wniosek z tego taki że diody są bardziej czułe na prąd niż zwykłe żarówki

i tak chyba upadlo juz moje marzenie o ladnym podswietleniu wnetrza poli :(

[quote=""Artpolo""]Zmierz napięcie i prąd na stykach po zamknięciu drzwi.[/quote]

nie mam miernika, a poza tym jest zielony jeśli chodzi o elektryke...
sprzedam oryginalna lampę tylną, lewa strona (od kierowcy) do [9N] oraz surowe groty kluczyka do VW.
Obrazek
Awatar użytkownika
Artpolo
Uzależniony
Uzależniony
Posty: 1789
Rejestracja: 04 cze 2009, 15:07
Lokalizacja: Nibiru

Post autor: Artpolo »

Nie panikuj.
Zobacz u mnie jak ładnie podświetlone. Trzeba tylko dobrać rezystor. Zbyt mocno obciążona dioda świeci krócej - może paść po 100 h a powinna świecić 100 000h.
Jeżeli z góry zakładasz, że czemuś nie podołasz - nie uda Ci się to nigdy..... Bruce Lee :)
m
misiek89
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 577
Rejestracja: 15 lis 2008, 20:46
Lokalizacja: VWrocław

Post autor: misiek89 »

[quote=""Artpolo""]Dodatkowo czasami stosuje się kondensatory, dioda wtedy powolutku wygasa,[/quote]

i tu chyba masz rację, bo wymieniłem też dwie żarówki W5W i widziałem że jest w nich wstawiony jakiś kondensator i z nimi wszystko jest ok tzn. normalnia wygasaja tak jak powinny.
sprzedam oryginalna lampę tylną, lewa strona (od kierowcy) do [9N] oraz surowe groty kluczyka do VW.
Obrazek
Awatar użytkownika
Artpolo
Uzależniony
Uzależniony
Posty: 1789
Rejestracja: 04 cze 2009, 15:07
Lokalizacja: Nibiru

Post autor: Artpolo »

U siebie na początku miałem podobny problem. Diody padały jedna po drugiej. Dostawały za duży prąd przy włączonym silniku.
Ciągle sugerowałem się napięciem 12V a tutaj 12,4V-12,8V.

Tak na prawdę (książkowo) diody powinny być poprzedzone stabilizatorem.

Może być jeszcze tak, że masz gdzieś niewielkie przebicie. (ale to skrajność)

Zwróć uwagę, czy aby ta żaróweczka nie wygaśnie po jakimś czasie. Wydaje mi się, że ona może mieć wbudowaną stabilizację.
Jeżeli z góry zakładasz, że czemuś nie podołasz - nie uda Ci się to nigdy..... Bruce Lee :)
m
misiek89
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 577
Rejestracja: 15 lis 2008, 20:46
Lokalizacja: VWrocław

Post autor: misiek89 »

[quote=""Artpolo""]U siebie na początku miałem podobny problem.[/quote]
i co później zrobiłeś?
sprzedam oryginalna lampę tylną, lewa strona (od kierowcy) do [9N] oraz surowe groty kluczyka do VW.
Obrazek
Awatar użytkownika
Artpolo
Uzależniony
Uzależniony
Posty: 1789
Rejestracja: 04 cze 2009, 15:07
Lokalizacja: Nibiru

Post autor: Artpolo »

Zwiększyłem rezystory. Do diody dopływa mniejszy prąd.
Jeżeli z góry zakładasz, że czemuś nie podołasz - nie uda Ci się to nigdy..... Bruce Lee :)
Awatar użytkownika
Gvido
Początkujący
Początkujący
Posty: 132
Rejestracja: 14 lis 2008, 19:02
Lokalizacja: Koprzywnica k. Sandomierza

Post autor: Gvido »

Siemeczka... Podłącze się do tematu... Ja również miałem taki problem... misiek89 mam też Polóweczke 9N i po założeniu żarówki LED też mi nie gaśnie do końca... myślałem że to wina żarówki ale niebieska zachowała się tak samo... czekałem dość długo i nie gasła... szkoda bo wróciłem do standardowej żarówki i nici z ładnego białego podświetlenia w aucie :( ale dziwne to wszytsko bo podświetlenie tablicy rejestracyjnej również mam LED i tam gasną całkowicie po wyłączeniu świateł tak samo postojówki... tylko z tą lampka w podsufitce jest coś nie tak eh.... :crazy:
Więcej o Mojej 9Ence Obrazek CzArNa StAll WINTER EDITION <!-- s][img]http://img23.imageshack.us/img23/7553/b ... xi2333.jpg[
m
misiek89
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 577
Rejestracja: 15 lis 2008, 20:46
Lokalizacja: VWrocław

Post autor: misiek89 »

[quote=""Gvido""]ale dziwne to wszytsko bo podświetlenie tablicy rejestracyjnej również mam LED i tam gasną całkowicie po wyłączeniu świateł t[/quote]
też mam tam LED i też jest ok
[quote=""Gvido""]bo wróciłem do standardowej żarówki i nici z ładnego białego podświetlenia w aucie [/quote]
ja też tak chyba zrobię bo nie widzę za bardzo innego rozwiązania :(
Gvido
a z tą żarówką:Obrazek
też tak miałeś?
sprzedam oryginalna lampę tylną, lewa strona (od kierowcy) do [9N] oraz surowe groty kluczyka do VW.
Obrazek
Awatar użytkownika
Mark
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 319
Rejestracja: 14 lis 2008, 19:24
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Mark »

pod względem technicznym,
- żarówki potrzebują większy prąd aby zaświeciła,
- diody natomiast świeca nawet przy bardzo małym prądzie

inaczej jest przygotowany obwód dla podświetlania rejestracji a inaczej dla światła kabiny

[quote=""Artpolo""]Trzeba dać jeszcze rezystor w szereg, żeby ograniczyć prąd. Napięcie z aku jest większe niż 12V.[/quote]
[quote=""Artpolo""]Zobacz u mnie jak ładnie podświetlone. Trzeba tylko dobrać rezystor. Zbyt mocno obciążona dioda świeci krócej - może paść po 100 h a powinna świecić 100 000h.[/quote]

może przy ręcznie robionych żarówkach LED, w tym przypadku natomiast dobranie odpowiedniego rezystora aby przy zamkniętych drzwiach nie świeciło może spowodować obniżenie jasności świecenia przy "otwartych drzwiach" o bardzo dużo
a to są żarówkiLED ze sklepu także przystosowane do napięć panujących w samochodzie- zastosowanie stabilizatora/ bądź przygotowane diody na napięcie rzędu nawet 15V (w zależności od firmy)

[quote=""Gvido""]Siemeczka... Podłącze się do tematu... Ja również miałem taki problem... misiek89 mam też Polóweczke 9N i po założeniu żarówki LED też mi nie gaśnie do końca... myślałem że to wina żarówki ale niebieska zachowała się tak samo... czekałem dość długo i nie gasła... szkoda bo wróciłem do standardowej żarówki i nici z ładnego białego podświetlenia w aucie :( ale dziwne to wszytsko bo podświetlenie tablicy rejestracyjnej również mam LED i tam gasną całkowicie po wyłączeniu świateł tak samo postojówki... tylko z tą lampka w podsufitce jest coś nie tak eh.... :crazy:[/quote]



wnioski:
w polo 9N
po przestawieniu przełącznika w stan "otwartych drzwi" zostaje podany przez układ mały prąd który nie jest zauważalny dla żarówki która pozostaje w stanie spoczynku, a jest na tyle duży dla dioda aby się świeciła,
prawdopodobnie jest to sygnał podawany przez przełącznik dla komputera kabiny informujący o stanie przełącznika


istnieje możliwość zlikwidowania zbędnego "świecenia diod", najprostsza metoda bez strat jest wstawienie stabilizatora typy 7812 który stabilizuje napięcie wyższe na 12V, a gdy to napięcie źródła jest mniejsze od 12V nie podaje w ogóle prądu eliminując efekt "delikatnego" świecenia diod
gdyby w takim przypadku wypadła jakaś informacja na komputerze bądź po otwarciu drzwi żarówkaLED nie zaświeciła to wstawić RÓWNOLEGLE do diody i stabilizatora Rezystor jako imitacje żarówki
Było 6N jest 6R /// mp3432
"Nie mam systemu w wersji PL, a jednak jakoś to nie przeszkadza pisać poprawnie."
Awatar użytkownika
Grzechu
Fotomaniak
Posty: 784
Rejestracja: 10 lis 2008, 21:19
Lokalizacja: Legnica
Kontakt:

Post autor: Grzechu »

Panowie, prąd pobierany przez diodę LED (tu masz SMD ale to nie ma znaczenia) wynosi 20-25 mA = 0,02 - 0,025 A (przy pełnej jasności świecenia). Przy takim zjawisku jak tu opisujesz, dioda ledwo co się żarzy (o ile można tak o diodzie powiedzieć) więc załóżmy że pobiera tego prądu 10 x mniej = 0,0025 A.

Akumulator masz - strzelam - 45 Ah. Teraz - żeby taka dioda wyładowała Ci to aku, to potrzebne Ci jest :

1A : 0,0025 = 400 (400 diod pobierając 0,0025 A daje łącznie 1 A w jednostce czasu - ale rozpatrujemy jedną diodę, więc czas do pobrania prądu 1A będzie 400 x dłuższy)

400 x 45 = 18 000 godzin = 750 dni

Po takim czasie ta dioda (jedna) rozładuje Ci aku - czysto teoretycznie, ale matematyka z reguły nie kłamie.
A że na zdjęciu widzę 4 diody w jednej lampce to 750 dni : 4 = 187,5 dnia (ciągłego świecenia !!!)

To teraz pomyśl, czy faktycznie chcesz wywalić te diody, czy zapomnisz o problemie ;) Ewentualnie zrobisz to co podpowiada Mark.

PS. Moje powyższe matematyczne rozważania są jedynie czysto teoretycznie - nie ponoszę odpowiedzialności za padnięte aku :grin:

PS. 2. Temat przenoszę do technicznych !!!
Obrazek

Ślesin 09 ]I Miejsce[/color]-Naj bodykit 6n2 -> Ibiza look
III Miejsce-Rzut felgą (10 kija długości)[/colo
ODPOWIEDZ

Wróć do „elektryka + centralny zamek”