[6N] 1.6 AEE dołożenie MFA

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
adek1983
Global Moderator
Global Moderator
Posty: 1972
Rejestracja: 29 mar 2012, 8:05
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

[6N] 1.6 AEE dołożenie MFA

Post autor: adek1983 »

Po wielu przemyśleniach i godzinach spędzonych na wertowaniu internetu postanowiłem dołożyć do swojej 6N-ki MFA. Wiem, że zadanie będzie trudne bo podobno sterowni 1AV nie ma wyjścia sygnału spalania, i ciężko jest dostać zegary pod prędkość 0-200 km/h i obr. do 6,5 tyś obr/min. Niemniej jednak postanowiłem spróbować. Na chwilę obecną posiadam zegary z golfa MK3 z prędkością 20-220 i obrotomierzem do 7 tyś. obr./min. Manetkę MFA, wtyczki z fragmentami wiązki, wiązkę licznika, czujnik temperatury powietrza i czujnik temperatury oleju. Zanim się zabiorę za cokolwiek w aucie chcę ten zestaw ze sobą poprawnie połączyć. I tutaj prośba do bardziej obcykanych. Poproszę o schemat instalacji z MFA. Czyli jak i gdzie umieszczone są czujniki temperatury powietrza i oleju. Jak to jest podłączone na schemacie elektrycznym. Podejrzewam, że tablica z wtyczkami i przekaźnikami w 6N niezależnie od wersji silnikowej jest taka sama.

Licznik MFA bez kontrolki rezerwy:

Obrazek

Licznik MFA z kontrolką rezerwy (patrz opis niżej):

Obrazek Obrazek

Czujniki temperatury powietrza i oleju
Obrazek

Wiązki i manetka
Obrazek

Wieczorem postaram się wrzucić materiały z którymi się zapoznałem i mogą być przydatne.

Tabela liczników kompatybilnych pod kątem wskazań w zależności od silnika:

Obrazek

Link do fotoporady z montażem MFA w golfie MK3:

http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=186539

Znalazłem również w sieci informację, że można we wsadzie licznika edytować wartość WGSZ, zmieniać skalę prędkościomierza i obrotomierza.

Przy zamianie licznika należy pamiętać o przystosowaniu nowego licznika. W moim przypadku musiałem przepisać przebieg i WGSZ. W przypadku tej drugiej wartości możemy ją uzyskać z trybu serwisowego licznika. Wystarczy przytrzymać przycisk od resetowania dziennego przebiegu i dwa razy włączyć zapłon. Za drugi razem zostawiamy zapłon włączony i puszczamy przycisk. Tym samym przyciskiem zmieniamy odczyt parametrów od 1 do 8. Na pierwszej znajduje się właśnie wartość WGSZ, na 3 kodowanie licznika (zakresy prędkości i obrotów).

Dowiedziałem się, że licznik który kupiłem za pierwszym razem ma bardzo ubogą belkę z piktogramami, a zależało mi na kontrolce rezerwy. I informacja dla potomnych:

Kontrolka rezerwy w zegarach z golfa MK3 występuje tylko w zegrach VDO, w których prędkość wyskalowana jest od 0 km/h

Przy przeszczepie licznika należy liczyć się z problemami. W moim przypadku po uruchomieniu silnika i pierwszej przejażdżce pojawił się problem z kontrolką oleju i brzęczkiem. Okazało się, że licznik z Golfa MK3 przystosowany jest do obsługi dwóch czujników ciśnienia oleju. A w swoim polo mam jeden. Rozwiązaniem okazało się zwarcie pinu 8 z pinem 5 złącza licznika. Innymi słowy oszukałem licznik podając mu sygnał jak z czujnika. Do rozważenia zostaje instalacja drugiego czujnika ciśnienia oleju. Poniżej fotki przed i po przeszczepie. Mgiełka w nowym liczniku wynikła z wyniesienia go z domu na mróz.

Przed:
Obrazek

Po:[/]
Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 lut 2016, 20:59 przez adek1983, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Winiacz
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 342
Rejestracja: 10 maja 2014, 23:28
Lokalizacja: Wałcz

Post autor: Winiacz »

Tablica przekaźników różniła się przed i po małym lifcie niestety.
Twoje to 1996, więc przedlift, z czego się bardzo cieszę bo też mam przedlifta :D
Awatar użytkownika
adek1983
Global Moderator
Global Moderator
Posty: 1972
Rejestracja: 29 mar 2012, 8:05
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Post autor: adek1983 »

Szukam osoby, która pomogła by przy przeprogramowaniu liczników. Chodzi o przepisanie przebiegu i WGSZ ze starego licznika do nowego.
Awatar użytkownika
adek1983
Global Moderator
Global Moderator
Posty: 1972
Rejestracja: 29 mar 2012, 8:05
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Post autor: adek1983 »

Temat programowania licznika ogarnięty. Dzisiaj odbieram zaprogramowaną pamięć i nastąpi próba uruchomienia licznika z nowymi danymi.
Awatar użytkownika
Primo
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 345
Rejestracja: 14 lis 2008, 19:26
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: Primo »

adek1983
I jak z uruchomieniem zegarów, też jest na etapie poszukiwania części do założenia licznika MFA.
Mi najbardziej zależy na spalaniu chwilowym, kontrolce rezerwy oraz temperaturze zewnętrznej.

PS. czy to ty przypadkiem nie sprzedajesz 2 liczników na olx?
Awatar użytkownika
adek1983
Global Moderator
Global Moderator
Posty: 1972
Rejestracja: 29 mar 2012, 8:05
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Post autor: adek1983 »

Temat chwilowo wstrzymany (brak wolnego czasu). Spalanie chwilowe w MFA działa tylko gdy przełączysz komputer MFA w tryb serwisowy. I, żeby to działało, to przy każdym odpalaniu auta będziesz musiał to robić - trochę upierdliwe. Ja u siebie będę musiał się pogodzić z brakiem sygnału spalania (komputer MagnetiMarelli w 1.6 AEE nie wystawia takiego sygnału), ale reszta jak najbardziej. Tak jak pisałem na początku. Jeśli szukasz kontrolki rezerwy to tylko liczniki VDO ze skalą prędkości zaczynającą się od 0, żadne inne.
Awatar użytkownika
Primo
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 345
Rejestracja: 14 lis 2008, 19:26
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: Primo »

adek1983
To szkoda że najważniejszej dla mnie funkcji nie da się uruchomić. Jesteś pewien że sygnału spalania nie ma? Też mam silnik 1.6 aee wiec i sterownik ten sam. Skoro chwilowe spalanie nie będzie działać to i średnie spalanie także. Zostaje temp. oleju, temp. powietrza, km, prędkość. W takim wypadku chyba sobie odpuszczę.
R
Rumcajsas

Post autor: Rumcajsas »

[quote=""adek1983""]Znalazłem również w sieci informację, że można we wsadzie licznika edytować wartość WGSZ, zmieniać skalę prędkościomierza i obrotomierza.Przy zamianie licznika należy pamiętać o przystosowaniu nowego licznika. W moim przypadku musiałem przepisać przebieg i WGSZ. W przypadku tej drugiej wartości możemy ją uzyskać z trybu serwisowego licznika. Wystarczy przytrzymać przycisk od resetowania dziennego przebiegu i dwa razy włączyć zapłon. Za drugi razem zostawiamy zapłon włączony i puszczamy przycisk. Tym samym przyciskiem zmieniamy odczyt parametrów od 1 do 8. Na pierwszej znajduje się właśnie wartość WGSZ, na 3 kodowanie licznika (zakresy prędkości i obrotów).[/quote]
[quote=""adek1983""]Temat programowania licznika ogarnięty. Dzisiaj odbieram zaprogramowaną pamięć i nastąpi próba uruchomienia licznika z nowymi danymi.[/quote]
Wydawało mi się że przejrzałem wszystkie ważniejsze wątki o licznikach, jednak ten (pewno dlatego że pisałeś o dołożeniu MFA) jakoś mi umknął..
Coś więcej add powyższych cytatów? Coś więcej o tych trybach serwisowych? Jeśli dobrze zrozumiałem - tryby serwisowe dają możliwość dopasowania licznika do czujników? Jeśli tak, to może uda mi się dopasować mój licznik do reszty autka (bo wiem że mam całkiem inny symbol niż mówi ETKA). No i najważniejsze - gdzie zdobyłeś przeprogramowaną pamięć?
Awatar użytkownika
adek1983
Global Moderator
Global Moderator
Posty: 1972
Rejestracja: 29 mar 2012, 8:05
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Post autor: adek1983 »

[quote=""Rumcajsas""]Wydawało mi się że przejrzałem wszystkie ważniejsze wątki o licznikach, jednak ten (pewno dlatego że pisałeś o dołożeniu MFA) jakoś mi umknął..
Coś więcej add powyższych cytatów? Coś więcej o tych trybach serwisowych? Jeśli dobrze zrozumiałem - tryby serwisowe dają możliwość dopasowania licznika do czujników? Jeśli tak, to może uda mi się dopasować mój licznik do reszty autka (bo wiem że mam całkiem inny symbol niż mówi ETKA). No i najważniejsze - gdzie zdobyłeś przeprogramowaną pamięć?[/quote]

Więcej o trybach serwisowych można znaleźć w necie. Jest w liczniku 8 pozycji. Ja podałem najważniejsze z punktu widzenia dołożenia MFA. Tryby serwisowe służą tylko do odczytu parametrów licznika. Pomagają w odpowiednim zaprogramowaniu pamięci licznika dokładanego. Mi zależało na zachowaniu parametrów oryginalnego licznika, czyli WGSZ i przebieg. Generalnie dowolny licznik z golfa MK3 można dopasować do dowolnego silnika VAG. Nawet z diesla do VR6 i odwrotnie. Wystarczy zmienić kodowanie i liczbę cylindrów i będzie działał. Zakresy obrotomierza i prędkościomierza też można zmieniać. Liczniki VDO są najprzyjemniejsze do robienia. Mają praktycznie na wierzchu pamięć EEPROM w obudowie DIP8 (przewlekanej nie smd). Wylutowałem pamięć, odczytałem zawartość, przekazałem koledze Klaudek, który przerobił wsad na odpowiedni i wgrałem do swojej pamięci. Działa.
R
Rumcajsas

Post autor: Rumcajsas »

Cha!! - czyli moje domysły z TEJ i z TEJ pisaniny były słuszne:D No dobra, piszemy PW i może za kilka dni okaże się że czy wszystko działa jak powinno :grin:
Dzięki za naprostowanie, bo do tej pory większość rzeczy szukam po omacku :cry:
Awatar użytkownika
Klaudek
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 47
Rejestracja: 16 cze 2013, 22:48

Post autor: Klaudek »

adek1983 Dzięki za rekomendacje i ładne opisanie sprawy :oki: Jest dokładnie tak jak piszesz. :piwo:

Jeżeli ktoś kiedyś będzie drukował lub gdzieś zamawiał paski z ikonkami to dajcie mi znać. Najbardziej mi by zależało na takich z wersji USA.
Obrazek

Jeszcze od siebie dołożę zdjęcia jak rozpoznać producenta licznika po obudowie:
Obrazek
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „elektryka + centralny zamek”