[6n2] Naprawa / konserwacja przycisków szyb elektrycznych.

Przewodniki, manuale, instrukcje, opisy prac - kopalnia wiedzy!

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

k
kepinskidar
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 65
Rejestracja: 14 lis 2010, 21:48
Lokalizacja: Kamienna Góra

[6n2] Naprawa / konserwacja przycisków szyb elektrycznych.

Post autor: kepinskidar »

Witam.

Pierwszy tutek więc jakby co to nie krzyczcie :D

No więc opiszę krok po kroku jak przywrócić przyciskom od regulacji szyb dawną świetność.
Jeśli musisz mocno dociskać przyciski lub raz działają a raz nie to jest to poradnik dla ciebie.

[size=99px]1. Wymontowanie konsoli z przyciskami.[/size]

Jak na obrazku poniżej należy jakimś płaskim narzędziem, może być płaski wkrętak, wcisnąć 3 zapadki blokujące wypadnięcie konsoli. O ile ten po prawej jest bardzo szeroki, metalowy i nie ma z nim problemu o tyle te dwa po lewej są cieniutkie i plastikowe. Można też wcisnąć tylko ten metalowy po prawej i gdy już konsola zacznie wychodzić z prawej strony pociągnąć mocno. Powinny puścić.

Do konsoli wchodzą 3 wtyczki, 2 od okien i jedna od zamykania/otwierania drzwi. Widać je na którymś z poniższych zdjęć.

Obrazek

[size=99px]2. Wymontowanie przycisków.[/size]

Przyciski siedzą dość ciasno w nazwijmy to koszyku. Żeby je wydostać trzeba czymś płaskim odgiąć jedną ze ścianek, w których są zatrzaski trzymające je na miejscu. Trzeba też będzie użyć trochę siły, żeby je z tamtąd wypchać.

Obrazek

[size=99px]3. Demontaż przycisków[/size]

Wbrew pozorom nie jest to trudne. Ruchoma główka daje się dość łatwo wyciągnąć. W środku w przycisku znajdują się dwie plastikowe szyny z metalowymi blaszkami. Nie martwcie się, jeśli wam wypadną. Nie da się ich źle wsadzić, mają kształt który pozwala je wsadzić tylko w jeden sposób. Szyny te mają za zadanie naciskać na przyciski zamontowane na płytce PCB o której w dalszej części.

Aby wyciągnąć płytkę PCB z tego plastiku należy odgiąć 2 z 4 zatrzasków, których niestety nie widać na zdjęciu, ale są one umieszczone dokładnie po drugiej stronie (tam gdzie wystają piny to podłączenia kostki) na brzegach. Jest to dość precyzyjna robota więc "paznokcie" się przydadzą.

Obrazek

[size=99px]4. Czyszczenie styków i przycisków[/size]

W środku znajduje się płytka PCB z 4 luźno zamontowanymi blaszkami, które pełnią zadanie przycisków. Przy naciskaniu przycisku, blaszka ugina się, co powoduje przejście prądu po płytce.

Tak wyglądają styki na płytce przed czyszczeniem:

Obrazek

I po czyszczeniu papierem ściernym:

Obrazek

Metalowe blaszki na bank będą zaśniedziałe bądź przyrdzewiałe i je też trzeba wyczyścić. Warto papierem ściernym przetrzeć na każdej z takich blaszek trzy jej rogi, które stykają się płytką PCB w miejscu styków na niej, oraz środek takiej blaszki, który to po wciśnięciu ma za zadanie przepuszczenie prądu.

Obrazek

Tu widok już po przeczyszczeniu i założeniu blaszek. No należy jeszcze wyczyścić plastiki bo jak widzieliście na fotce wyżej potrafi się tam zagnieździć niezły syf.

Obrazek

Teraz nie pozostaje nic jak tylko zmontowanie wszystkiego do kupy z powrotem.

[size=99px]5. Test.[/size]

Możecie jeszcze sobie sprawdzić czy przyciski zaczęły działać jak należy. Ewentualnie zmienić miejscami jeśli jeden działa bardziej czuło od drugiego.

Obrazek

Jak złożyć wszystko z powrotem powinniście już wiedzieć.
Mam nadzieję, że komuś przyda się ten tutorial. :amen:
m
maras2003
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 50
Rejestracja: 03 sie 2009, 14:50

Post autor: maras2003 »

Czy 6n2 nie mają sterowania silniczkiem przez elektronikę ? Tzn. czy czasem w tej elektronice nie ma przekaźników sterujących pracą szyby i jednocześnie odciążających przyciski?
W 6n od przycisków kable idą bezpośrednio do silniczka, tam to się dopiero 'dym' osadza...
Awatar użytkownika
Michau_193
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 27
Rejestracja: 29 gru 2011, 12:26
Lokalizacja: ok. Poznania ;)

Post autor: Michau_193 »

A da się jakoś tą aluminiową drogę na tej płytce odbudować? Bo mam przetartą ;/
Chodzi mi o to połączenie kropek.

A idzie przełożyć włącznik z prawych drzwi do lewych?
Bez gwiazdy nie ma jazdy
r
rafallogi
Newbie
Newbie
Posty: 7
Rejestracja: 31 maja 2009, 1:26

Post autor: rafallogi »

Dopiero teraz, ale...
ta aluminiowa droga to ścieżka a kropki to punkty lutownicze.
Ścieżkę możesz odbudować łącząc np. dwa punkty lutownicze kawałkiem miedzianego drucika 0,5mm (odizolowany na końcach), lub wlutowując go w samą ścieżkę zeskrobując wcześniej lakier jakim jest pokryta.
Potrzebujesz:
lutownicę, cynę o średnicy 0,7-1mm, kalafonię (ta już jest w cynie).
Nigdy nie jedz żółtego śniegu!!!
r
rudzik1988
Newbie
Newbie
Posty: 5
Rejestracja: 29 lis 2012, 19:21

Post autor: rudzik1988 »

Witam
Mam polo 2001 1.4tdi comfortline
gdzie mozna kupic taki przełącznik do szyb (taki jak w temacie)??
dziękuje
k
kepinskidar
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 65
Rejestracja: 14 lis 2010, 21:48
Lokalizacja: Kamienna Góra

Post autor: kepinskidar »

Wyszukaj sobie kilka ASO VW i napisz do nich maila z zapytaniem o część i jej cenę wraz z wysyłką podając jej numer.

Nie wszyscy odpiszą ale za około 70zł można wyrwać taki przełącznik z ASO, ja za tyle kupiłem nówkę jakiś rok temu.
Awatar użytkownika
krzychu20
Global Moderator
Global Moderator
Posty: 3262
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:03
Lokalizacja: okolice Przemyśla

Post autor: krzychu20 »

Przypominam że w tematach w dziale Manuale nie zadajemy pytań. Jeżeli czegoś nie rozumiemy to zadajemy pytanie na PW autorowi lub zakladamy temat w 100 Technicznych.

Tymczasem temat poczyściłem z postów: "Dobry manual...", "dzieki za uratowanie moich 81zł..." itp
Tym razem obyło się bez ostrzeżen, ale pilnujcie się na przyszłość ! :vinsent:
Zamykam- w razie chęci edycji manuala, mającej na celu dopisanie jakichś cennych spostrzeżen, proszę o wiadomość na PW
Zablokowany

Wróć do „Manuale - instrukcje krok po kroku”