[9n] check engine, zawór EGR - nieudana adaptacja

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
Witek6935
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1038
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:19
Lokalizacja: Zielona Góra

[9n] check engine, zawór EGR - nieudana adaptacja

Post autor: Witek6935 »

Witam.
W moim Polo 1.4 16V mam problem z świecącą się kontrolką "check engine". z racji, że dopiero co kupiłem auto, pojechałem do mechanika, aby mi przebadał Polóweczkę... Podłączył go do kompa... z tego co mam na wydrukowanym raporcie badał go "diagnostyką sterowników VW Marelli 4MV" -nie wiem czy to nazwa programu czy co, jedyne co widziałem to to, że gościu tym samym programem mógł badać też inne samochody. Po podłączeniu, komp pokazał takie błędy:
- P0402 Recyrkulacja spalin - za duży przepływ
- P1142 Odczyt obciążenia - nie przekroczona wartość graniczna
- P0171 Układ paliwowy rząd 1- Mieszanka za uboga.
Oprócz tego diagnosta przyjrzał się pracy cewek, wtrysku itd...
Stwierdził, że być może poszła uszczelka pod recyrkulatorem i ewentualnie zebrał sie nagar, przez to być może bierze "brudne" powietrze i stąd błąd o recyrkulacji... (podobno ten typ tak ma... :/ )jeżeli to to, podobno koszt naprawy nie będzie duży (jaki?). Powiedział, też, że być może zepsuł się sam recyrkulator.. Wtedy naprawa to większa sumka, podobno nowy recyrkulator ok. 800zł, albo regeneracja starego ok. 200zł...

Przyjrzał się również pracy sondy lambda. Komputer pokazywał na niej napięcie 0,445V. Przy normalnych obrotach (1000-3500) ta wartość w ogóle się nie zmieniała... Mechanik stwierdził, że coś jest nie tak, ponieważ to napięcie powinno się zmieniać i mieć przebieg sinusoidalny... dopiero jak wkręcił silnik na czerwone pole, sonda miała zmianę napięcia +/-0,150V... diagnosta stwierdził, że sonda pracuje "jakby chciała, ale nie mogła". W związku z tym też jest do wymiany... podobno sonda Bosch'a kosztuje ok 400-500zł.

wiem, że na tym forum są fachowcy, dlatego proszę Was o potwierdzenie tego co powiedział mechanik, bądź zasugerowanie swojej diagnozy... Jaki może być koszt naprawy - w sensie koszt robocizny... nie naprawiałem nic wcześniej w tym warsztacie, dlatego nie chcę żeby mnie czasem okroili...

Czy można z taką usterką jeździć? Póki co nie mam kasy na naprawę - muszę wymienić oponki. Mechanik powiedział, że niby tak (jednakże mówił to tak, jakby nie był pewny) i że przez to samochód może więcej palić. Akurat wyjeździłem teraz cały bak i widzę, że samochód spalił 8,7l/100km przy cyklu mieszanym, więcej miasta (Shell 95). Jeżdżę spokojnie (zmiana biegów przy 3000 obrotów) i spodziewałem się wyniku o 2l mniejszego, zatem coś w tym chyba jednak jest... Co na ten temat myślicie?
Ostatnio zmieniony 12 lut 2011, 15:01 przez Witek6935, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Trancer_GTR
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 227
Rejestracja: 11 lis 2008, 17:38
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Trancer_GTR »

Mechanik raczej ma rację do do zaworu EGR - wystarczy przeczyścić grzybek ewentualnie powymieniać uszczelki, co do sondy to faktycznie napięcie powinno oscylować. Jednak spalanie w porównaniu do mojego 9N jest podobne, poruszam się głównie w mieście i silnik spala średnio 8,5-9l/100km a dodam, że nogę mam ciężką:)
Obrazek
Obrazek
Obrazek
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

Zawór recyrkulacji spalin jak stwierdził diagnosta albo się nie domyka albo uszczelka pod nim padła mógł też całkiem paść ale to ostateczność. Co do sondy to którą badał bo z tego co pamiętam to są chyba dwie. Niedomykający się egr może powodować takie wskazania. A najlepiej po naprawie egr jeszcze raz sprawdzić wskazania sondy.
Lenistwo drogą do postępu
d
dywan102
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 84
Rejestracja: 13 wrz 2009, 23:27

Post autor: dywan102 »

zmiana biegow przy 3000 orotow na benzynie to nie jest spokojna jazda....nawet przy lekko wcisnietym gazie.
Spokojnie to jest 2000 obr.
d
dywan102
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 84
Rejestracja: 13 wrz 2009, 23:27

Post autor: dywan102 »

3000 to jest zmiana biegu a'la zlotowa
Awatar użytkownika
Witek6935
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1038
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:19
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Witek6935 »

Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi.
Ile powinien wynieść koszt naprawy tego ERG? Chodzi mi o opcję, gdy padła uszczelka, ewentualnie zawór się nie domyka...

Jeśli chodzi o sondę: racja, są dwie. Ta druga pracowała prawidłowo. Aż nawet podobno za dobrze. Mechanik coś mówił, że tak jakby przejmuje pracę nie poprawnego działania tej pierwszej... Nie wiem czy też tak powinno być. Jakiej firmy polecacie sondę i ile taka kosztuje, i ile powinni wziąć z jej wymianę?

Co do zmian biegów: zmiana przy 2000? Chyba w dieslu byłoby to oszczędne, ale w benie? przecież przy 2000 samochód w ogóle jakoś zaczyna ciągnąć do przodu... niżej silnik niemal się dławi - zero mocy i momentu, żeby jechał trzeba dać pedał w podłogę, a jak wiemy wtedy bierze najwięcej (nie tylko w moim polo :) ). Z tego co wiem, za niskie obroty też nie są oszczędne, silnik się "męczy". Do 2700 dam rade ograniczyć sobie obroty, ale niżej nie da rady.. :). BTW. Ile powinno to Polo palić przy oszczędnej jeździe, do jakiego wyniku udało się Wam zejść (1.4 16V)?
Awatar użytkownika
lutekwwl
Newbie
Newbie
Posty: 23
Rejestracja: 14 wrz 2009, 12:54
Lokalizacja: Wołomin

Post autor: lutekwwl »

A więc, możliwe że Twój kłopot wynika właśnie z sondy lambda. Kolega miał podobnie, wymienił sonde i autko śmiga jak na razie bez problemów :)

Pozdrawiam, i życzę szybkiego powrotu autka do zdrowia :)
Awatar użytkownika
Witek6935
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1038
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:19
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Witek6935 »

samochód wreszcie naprawiony! :D
Pojechałem do znajomego mechanika i problem został rozwiązany. Okazało się, że zebrał się nagar i zablokował się zawór ERG. Sonda źle pracowała w wyniku właśnie tej usterki. Okazało się, że nic nie trzeba było wymieniać, jedynie trochę WD-40 i sprężonego powietrza poszło w ruch... :) Całe szczęście!
Ostatnio zmieniony 05 maja 2010, 19:16 przez Witek6935, łącznie zmieniany 1 raz.
d
daroo
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 32
Rejestracja: 14 gru 2008, 19:54

Post autor: daroo »

Z ciekawości powiedzcie gdzie znajdę ten zawór EGR. Borykam się z check engine od paru ładnych lat:) i powiem szczerze że po kilku wizytach u mechaników wymianie czujnika położenia wału , sondy jednej i drugiej świeci się nadal i tak jeżdżę. Z samochodem nic się nie dzieje, pali tyle ile powinien i nie chce jechać do kolejnego mechanika który znów mi coś wymieni i H z tego będzie. Ale może samodzielnie wyczyściłbym EGR. Wiec gdzie znajdę ten zawór i co w nim mogę wyczyścić?
Awatar użytkownika
Witek6935
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1038
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:19
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Witek6935 »

jak otworzysz maskę, recyrkulator masz na prawo od osłony kolektora... w pobliżu pierwszej sondy. Taki cylinder przykręcony do silnika. W tym cylindrze jest cewka która otwiera i zamyka zawór. Jest on przykręcony chyba na 5 śrubach, do niektórych jest dość ciężki dostęp, ale idzie go odkręcić bez zdejmowania innych elementów (oczywiście trzeba zdjąć plastikową osłonę silnika z filtrem powietrza). Po zdjęciu i rozkręceniu masz do sprawdzenia stan trzech metalowych uszczelek i taki zaworek... Albo się przyblokował i nazbierał się nagar, albo "skończyła się cewka" i wtedy jest lipa, bo trzeba recyrkulator wymienić (podobno coś koło 600-800zł.).
Tak mi to opisał znajomy mechanik.. :) Jeżeli jest jakiś spec tutaj no forum, to może lepiej Ci to opisze.


EDIT: Jednak problem nie rozwiązany! :/ Zatankowałem paliwo - 98! i zapaliła się znowu kontrolka. Dziwne, że udało mi się przejechać od momentu wyczyszczenia zaworu ERG ponad 200km bez ponownego zapalania się kontrolki... Wcześniej, po wykasowaniu błędu, zapalał się prawie natychmiast, 15km max. Cholera, trzeba jednak będzie coś wymieniać :/ Pytanie, czy recyrkulator czy sondę... :/
f
ferdynand
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 43
Rejestracja: 12 gru 2008, 19:20

Post autor: ferdynand »

Witam.Mam podobne problemy z EGR.Nic z samochodem się nie dzieje poza zapalającą się kontrolką z powodu EGR.Po wyczyszczeniu i przesmarowaniu przejadę od 250 do 800km i lampka się zapala.EGR posiada 5 styków.Moje pytanie to do których podać 12v aby go sprawdzić elektrycznie.Może ktoś to przerabiał i pomorze nam się z tym uporać.
Awatar użytkownika
Marianoo
Konkretnie zainteresowany
Konkretnie zainteresowany
Posty: 653
Rejestracja: 25 kwie 2010, 22:10
Lokalizacja: WML

Post autor: Marianoo »

Witek6935 nie wiem jak ci ten mechanik czyścił, ale samo WD40 i sprężone powietrze nie wystarczy, żeby egr zaczął dobrze pracować. Tam trzeba ostro się naczochrać i wypłukać wszystko dokładnie. U ciebie mechanicznie odłączyć go nie można, ale można by go programowo obniżyć tzn ustawić wartości tak by delikatnie się otwierał i tyle syfu w silnik nie wpuszczał co teraz. To można zwykłym vag-comem zrobic.
Co do reszty usterek z egr to tez za pomocą vag-com mozna sprawdzić czy on jest otwarty czy nie...
[size=12px][/size]
Awatar użytkownika
Witek6935
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1038
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:19
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Witek6935 »

trochę ponowię temat. Mechanik wyczyścił mi ten zawór porządnie. Nie tylko "przedmuchał".
Ostatnio trochę szperałem w internecie i za pomocą wujka Google znalazłem temat na naszym forum :)
Co prawda dotyczy Polo 6n2, ale też 1.4 16V. Ktoś miał podobny problem. Wymienił zawór EGR i niestety problem nie został rozwiązany... Ktoś mu napisał, że po każdym odłączeniu recyrkulatora, konieczna jest jego ADAPTACJA... Czy to dotyczy tylko nowego recyrkulatora, czy może starego po wyczyszczeniu też? Tego mój mechanik chyba nie robił... Zatem, może być tak, że nawet dobrze wyczyszczony EGR nie będzie działał poprawnie bez tej adaptacji?

Być może EGR nie jest jeszcze do wymiany? Czy gdybym kupił ten kabelek:
http://www.allegro.pl/item1042733327_in ... b_kb1.html
Byłbym w stanie sam przeprowadzić tę adaptację? Czy trzeba coś dodatkowo ściągać z internetu, żeby się podłączyć?
Chyba lepiej teraz wydać ok. 100zł i naprawić lub nie problem, niż kupić nowy EGR, wydać ponad 500zł, żeby potem się okazało, że adaptacja by wystarczyła...

Wklejam tutaj link do tego tematu, który udało mi się wygrzebać.
viewtopic.php?p=141499

A może ktoś z Was jest z okolic Zielonej Góry i ma VAGa i byłby w stanie przeprowadzić tę adaptację taniej, a jeżeli w jakimś warsztacie? Mój znajomy mechanik pewnie zrobiłby mi to za grosze, ale musiałbym do niego jechać aż do Poznania :/
f
ferdynand
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 43
Rejestracja: 12 gru 2008, 19:20

Post autor: ferdynand »

Witam.Adaptacje przeprowadza się nowego EGR.Nieprawdą jest że po odłączenie zaworu konieczna jest jego adaptacja.
Awatar użytkownika
Witek6935
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1038
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:19
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Witek6935 »

Witam. Odświeżam trochę temat, ponieważ nareszcie na własnym laptopie (win7) udało mi się uporać z kabelkiem i w pełni działającym VAG-COMem.
Od kiedy kupiłem auto, jeżdżę z kontrolką check. VAG wywalał błąd:

Kod: Zaznacz cały

16786 - EGR System: Excessive Flow
P0402
Z racji, że teraz nie mam ograniczeń w postaci zasobów, od razu zabrałem się do pracy. Pomyślałem, żeby może spróbować zrobić ponowną adaptację przepustnicy oraz zaworu recyrkulacji spalin i zobaczyć czy może nie uda się w ten sposób rozwiązać problemu. Postępowałem zgodnie z tymi instrukcjami:
Na początek dobrze jest wykasować nastawy podstawowe.

01 - Silnik
potem adaptacje
potem w kanał 00 wartość 0
testuj zapisz i gotowe.

Tu masz jak zaadoptować przepustnicę:
Drive-by-Wire (DBW) Engines using KW-1281

(These are engines WITHOUT a physical cable between the accelerator and the throttle. Check to see if the engine speaks KW-1281 by looking in the top left of the Open Controller Screen Some examples of KW-1281 engine controllers are 2000+ Golf/GTI/Jetta/New Beetle/Audi TT 1.8T)

Turn the key on but do not start the car.

* [Select]
* [01 - Engine]
* [Measuring Blocks - 08]

Enter Group 060

* [Go!]
* [Switch to basic settings]

Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

* [Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.

Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!

Procedura adaptacji zaworu EGR Vagiem

[Select]
[01 - Engine]
[Meas. Blocks - 08]
Select Group 074.
[Go!]
MVB 074.1: Min Position in Volts
MVB 074.2: Max Position in Volts
MVB 074.3: Potentiometer voltage
MVB 074.4: Adaption status: (Run/OK/etc)
[Switch to Basic Settings]
MVB 074.4: Adaption status: (Run) then it should change to (ADP OK)
[Switch to Measuring Blocks]
[Close Controller, Go Back - 06]

Special Notes:

* For ECU's using ME 7.5, the coolant temp needs to be between 10 and 50 °C.
* In case the adaptation fails switch OFF the Ignition for 30 Seconds, then switch it ON and try again.
Adaptację przepustnicy udało mi się przeprowadzić bez problemu. Jednakże z EGR był już problem. Po tym jak dałem adaptację, jej status nie zmienił się z Adaptation Run na ADP OK. Wyskoczył za to ERROR. Próbowałem jeszcze kilka razy spróbować adaptacji, jednakże za każdym razem było tak samo. Po moich próbach adaptacji, teraz VAG wywala błąd:

Kod: Zaznacz cały

 17812 - EGR System: Basic Setting not Performed P1404
17847 - Potentiometer for EGR (G212): Error in Basic Setting P1439 
Dodam, że po moim nieudanym zabiegu, samochód normalnie odpala, obroty ma równe. Nie wiem jak spalanie i moc, bo nie jeździłem nim od tego czasu.

Chciałbym spytać kogoś z Was, kto ma sporo pojęcia w tym temacie, czy to, że nie mogę przeprowadzić adaptacji zaworu, oznacza definitywnie, że jest on do wymiany? Rozumiem to w ten sposób, że recyrkulator nie odpowiada na próbę ustawienia nastaw VAG i dlatego wywala mi błąd. Usterka chyba jest czysto elektroniczna - grzybek zaworu nie reaguje na zmiany napięcia. Czy dobrze to pojmuję?
Dodam jeszcze, że zanim przystąpiłem do próby adaptacji na kanale EGR na wykresie szła totalnie linia prosta pozioma - nic się nie działo. Chyba tak być nie powinno prawda?
W zasadzie z zaworem już chyba nic innego się na da zrobić - był czyszczony, adaptacja się nie udała i nie można jej zrobić więc chyba muszę go wymienić

BTW. czy mógłby mi ktoś napisać, które kanały odpowiadają z poszczególne sondy lambda? Oraz jakie wartości powinien pokazywać VAG przy prawidłowej pracy sond i jak powinien wyglądać wykres przebiegu pracy sondy- sinusoida?
ODPOWIEDZ

Wróć do „elektryka + centralny zamek”