[86c/2f] Diagnostyka silnika

Przewodniki, manuale, instrukcje, opisy prac - kopalnia wiedzy!

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
lukas2305
Konkretnie zainteresowany
Konkretnie zainteresowany
Posty: 730
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:56
Lokalizacja: Bytom

[86c/2f] Diagnostyka silnika

Post autor: lukas2305 »

Witam. Z uwagi na to, że coraz więcej tematów dotyczy pytań o diagnostyke postanowiłem zrobić mały tutorial. Z góry przepraszam za pewne niedomówienia lub błędy, temat będzie na bieżąco poprawiany i uzupełniany. No to do dzieła.
Na początek proponuje poszukać złączy diagnostycznych w samochodzie. Powinny się znajdować nad półeczką przy nogach kierowcy(po lewej stronie).
Obrazek
Obrazek
Najlepiej jest ją odkręcić. Na klipsach powinny się znajdować dwa złącz diagnostyczne-czarne i żółte bądź białe. Ja niestety znalazłem tylko żółtą, ale to właśnie ona jest najważniejsza-zawiera pin diagnostyczny. Drugą(czarną) wykorzystuje się jako źródło zasilania.
Kiedy złącza są już zlokalizowane zabieramy się za zrobienie "czytnika".
Obrazek
Potrzebna będzie dioda LED na 12V bądź zwykła z przylutowanym opornikiem 300-1000 Ohm, przełącznik typu włącz-wyłącz, przewód jednożyłowy, coś do połączenia kabla ze złączem(ja użyłem listwy goldpin o 3 pinach z jednym pinem ułamanym
Obrazek
Obrazek
i jeśli ktoś nie znalazł czarnego złącza dodatkowo wtyczkę do zapalniczki i kawałek przewodu dwużyłowego.
Obrazek
Łączymy wszystko razem zgodnie z rysunkiem 5 na 374 stronie pliku Diagnostyka.pdf. http://www.4shared.com/document/KkyZmE7 ... styka.html Na tej samej stronie jest także podany opis przebiegu odczytu kodów błyskowych.
Diagnostyka wykonywana była w polówce z silnikem:
1.3 o oznaczeniu AAV, monowtrysk, sterownik Mono-Motronic 1.2.3.
1.3, ozn. 3f, wielopunkt, sterownik Digifant.
1.0, ozn. AAU, monowtrysk, sterownik Mono-Motronic 1.2.1 i 1.2.3

Pozdrawiam i życzę jak najmniej kodów błędów ;)
Ostatnio zmieniony 14 gru 2010, 21:41 przez lukas2305, łącznie zmieniany 1 raz.
C
Changeman
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 61
Rejestracja: 13 lis 2008, 19:04
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: Changeman »

http://picasaweb.google.pl/lh/photo/j2I ... directlink
Film prezentujacy diagnostyke za pomoca sprzetu kupionego w internecie
nazwa interfejs VAG USB KKL line (2 linie K)+kable: OBD1, OBD2, piny
Obrazek
Awatar użytkownika
lukas2305
Konkretnie zainteresowany
Konkretnie zainteresowany
Posty: 730
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:56
Lokalizacja: Bytom

Post autor: lukas2305 »

Poświęcę trochę czasu i postaram się poopisywać jak pomierzyć elektryczne "wyposażenie" silnika (np. cewkę, czujniki itd.).
Pozbieram też opisy innych użytkowników z forum żeby nie musieć za każdym razem ich szukać. Jeśli ktoś chciałby się przyłączyć to proszę o PW lub po prostu uzupełnianie tematu. Myślę że taki obszerniejszy poradnik bardzo ułatwi diagnostykę. Temat/post będzie uaktualniany w miarę możliwości i nowych informacji.
Główne źródła: "Jetzt helfe ich mir selbst" Band 119
"Reparatur anleitung" Band 1092, 1093, 1094
Tak więc zaczynamy:

Sprawdzenie czujnika halla (potrzebny miernik napięcia <20V, klucz 10):
-odłącz wtyczkę od halla
-wymotuj rozdzielacz zapłonu
-do "+" na wtyczke podłącz "+12V" z akumulatora/zasilacza i jedną sondę miernika(czerwoną)
-do "-" na wtyczce podłącz "-/mase" z akumulatora/zasilacza
-do "0" na wtyczce podłącz drugą sondę miernika(czarną)
-powoli kręcąc rozdzielaczem napięcie na mierniku powinno zmieniać się między 0V i 12V zależnie czy "skrzydełko" jest w szczelinie czujnika czy nie.

Sprawdzenie cewki zapłonowej (potrzebny miernik rezystancji-omomierz):
-zmierz rezystancję na cewce zgodnie z rysunkiem:
Obrazek
Między pinem 1 i 15 (uzwojenie pierwotne cewki) powinno być ok. 0,5-1,2 Ohma.
Między pinem 15 a wyjściem na przewód główny (uzwojenie wtórne) powinno być ok. 3000-4000 Ohma (3-4kOhm)

Sprawdzenie wentylatora chłodnicy (potrzebna zworka-kawałek kabla, drutu)
Na zdjęciu widać wkręcany w chłodnicę czujnik temperatury. Wentylator ma dwie prędkości obrotowe: przy temperaturze 95stopni kręci trochę wolniej, natomiast przy 102 stopniach z maksymalną prędkością. Zwieramy drutem zgodnie z rysunkiem.
Obrazek
A kable idące do wentylatora (są trzy) mają kolor:
-brązowy - masa
-czerwono-biały - zasilanie "+12V" bezpośrednio na silnik przy 102 stopniach płynu chłodniczego
-czerwono-czarny - zasilanie "+12V" przez wewnętrzny opornik silnika (mniejsza prędkość obrotowa) przy 95 stopniach płynu

Czujniki temperatury (potrzebny miernik rezystancji-omomierz)
Obrazek
-numerem 1 oznaczony niebieski czujnik - podaje informacje do komputera o temperaturze płynu chłodniczego - odpowiedzialny za automatyczne ssanie.
-numerem 2 oznaczony czarny czujnik - podaje informacje na licznik w kabinie (jeśli brak odczytu na liczniku po dłuższej jeździe-czujnik uszkodzony).

Dla czujnika niebieskiego:
-Silnik zgaszony (najlepiej wstępnie nagrzany żeby móc odczytać temperaturę silnika z licznika), odpinamy wtyczkę badanego czujnika.
-podłączamy miernik pod piny czujnika
-odczytujemy wartość rezystancji i temperaturę silnika,
-porównujemy wartości z danymi przedstawiony w tabeli (przyjąć tolerancję 10% wskazania)
Obrazek

Potencjometr położenia przepustnicy popularnie TPS (potrzebny miernik rezystancji, woltomierz o zakresie <20V)
Pomiar rezystancji ścieżek oporowych:
Obrazek
-demontujemy obudowę filtra powietrza (okręcamy 3 śruby na klucz 10)
-po stronie kierowcy z monowtrysku odpinamy wtyczkę 4 pinową
-podłączamy miernik rezystancji pod piny 1 i 5 - przedział rezystancji od 520 do 1300 Ohm, zwiększając się jednostajnie przy otwieraniu przepustnicy
-podłączamy miernik rezystancji pod piny 1 i 2 - przedział rezystancji od 600 do 3500 Ohm, do 1/4 położenia przepustnicy rezystancji jednostajnie rośnie, po przekroczeniu 1/4 utrzymuje się na stałym poziomie.
- podłączamy miernik rezystancji pod piny 1 i 4 - przedział rezystancji od 600 do 6600 Ohm, do 1/4 położenia przepustnicy stała rezystancja, po przekroczeniu 1/4 rośnie jednostajnie

Ustawienie TPS'u (opis zaczerpnięty z forum vwgolf.pl, napisany przez użytkownika homsky)
Tak pokrutce sprawdzenie i ustawienie TPSu wyglada tak:
Żeby sprawdzic ustawienie TPSu najpierw muszi całkowicie zamknąc przepustnicę, żaby to zrobic trzeba cofnąc całkowicie silniczek krokowy , zdjąc z niego wtyczke i do dwóch górnych pinów podłaczyc napięcie 4-6V z jakiejś baterii albo prostownika i zaleznie jak podłaczysz bieguny to silniczek albo sie wysunie albo schowa, trzeba go całkowicie schować. Wtyczke od krokowca narazie nie podłanczaj żeby znowu krokowiec nie otworzył przepustnicy. Teraz miernik w reke i podłanczasz do to pinów 1-2 (pierwsze dwa piny od kabiny pasażerskiej) , wtyczka do TPSu musi byc cały czas podpieta , przekręcasz kluczyki żeby kontrolki sie zapaliły , napiecie na pinach 1-2 przy zamknietej przepustnicy musi wynosić 0,20-0,25V jesli jest innne to odkrecic 4 śrubki torx i wyregulować. Po regulacji sprawdzic czy ściezki nie maja przerw , czyli stpniowo otwierac przepustnice i obserwowąć wskazania voltomierza, napiecie musi płynnie rosnąc cały czas , aż do otwarcia około 1/4 przepustnicy potem napiecie juz nie rosnie i utrzymuje sie na stałym poziomie 4,8-4,9V , teraz trzeba sparwdzic 2 sciezke, podłanczamy voltomierz do pinów 1-4 , przy całkowicie zamknietej przepustnicy musi byc napięcie 0,0-0,2V i nie zmieniac się az do 1/5 otwarcia przepustnicy , potem napiecie powinno płynnie wzrastac aż przy całkowiteym otwarciu przepustnicy powinno miec wartość 4,5-4,9V , warto jeszcze sprawdzic napięcie zasilające TPS , odłacz wtyczke TPSu i do pinu 1-5 wtyczki podłacz woltomierz , powinno byc napiecie około 5V
Uwaga pin środkowy nr 3 to pin pusty , nie ma go poprostu, sa tylko piny 1,2,4,5
Na koniec jeszcze zresetuj ECU - odłacz klemy od akumulatora na chwilke.
Sprawdzenie wtryskiwacza (potrzebny miernik rezystancji < 10 Ohm)
Na zdjęciu strzałkami zaznaczone piny wtryskiwacza.
Obrazek
-demontujemy obudowę filtra powietrza
-odpinamy wtyczkę 4 pinową do przodu monowtrysku
-podpinamy sondy miernika pod piny wskazane przez strzałki na fotografii wyżej
-dla temperatury otoczenia od 15 do 30 stopni miernik powinien pokazać wartość ok 1,2 do 1,6 Ohma (UWAGA! Wpierw proponuje zewrzeć sondy miernika i odczytać wyświetloną wartość, gdyż przy pomiarze tak małych rezystancji należy uwzględnić i odjąć rezystancję sond miernika)
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 20:36 przez lukas2305, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Lodzio525
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 553
Rejestracja: 30 maja 2009, 9:41
Lokalizacja: Poznań GRU

Post autor: Lodzio525 »

Czy ów opis mozna zamiescic tez dla silników, z wielopunktowym wtryskiem, np. 3f, bo dane interesujace lecz brak info co do wtrysku i TPS`a
[url=http://www.vwpolo-klub.pl/forum/viewtop ... 28&t=14553]Moje Tornado Red/Black Polo ]
-------------------------------------------------------
Kozienice 10r.
Wilcze Laski 10r.
Pławniowice 10r.
Ślesin 11r.
Przełazy 11r.
Dzierżązna
Awatar użytkownika
lukas2305
Konkretnie zainteresowany
Konkretnie zainteresowany
Posty: 730
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:56
Lokalizacja: Bytom

Post autor: lukas2305 »

Jeśli ktoś byłby zainteresowany to jestem w stanie wykonać proste testery błyskowe w obudowie z przyciskiem, diodą i wtyczką do zapalniczki. Oczywiście po kosztach samych elementów i materiałów zużytych do produkcji + kwota przesyłki. Pojedyncze sztuki maksymalnie do 10zł+KW; gdyby zebrało się więcej niż 10-15osób to pewnie jakiś rabacik w elektronicznym dostanę ;)

Osobny temat zostanie założony w dziale Giełda->Usługi gdzie można wpisywać się na listę.

Temat w dziale Giełda: viewtopic.php?f=71&t=46126

P.S. Modów proszę o nieusuwanie posta.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Manuale - instrukcje krok po kroku”