[9n3] Elektryczny podgrzewacz płynu

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
qqrydza
Początkujący
Początkujący
Posty: 146
Rejestracja: 02 maja 2012, 13:39
Lokalizacja: Miechów

[9n3] Elektryczny podgrzewacz płynu

Post autor: qqrydza »

Witam. Jako, że za oknem zimno, a w polo wycięty został spalinowy ogrzewacz płynu (większe turbo), oraz usunięty EGR programowo, auto zdecydowanie wolniej się nagrzewa. Pomyślałem o montażu elektrycznego ogrzewacza płynu od ARL'a. Wygląda to mniej więcej tak:

Obrazek

Numer części to 038 121 138A. Do tego potrzeba także węża. Jego numer to 1J0 122 157 EJ - choć pewny nie jestem - kupiłem podgrzewacz razem z wężem.

Podgrzewacz zamontowany, pozostaje kwestia elektryki. Wg tych opisów:
http://www.toledoclubpolska.pl/viewtopic.php?t=7073
http://www.leonclub.pl/forum/viewtopic.php?t=19718

trzeba podpiąć się bezpośrednio pod sterownik silnika EDC i tam podpiąć cewki przekaźników sterujących świecami.
W przypadku polo są to przewody:
21 - mały obwód grzejący [1 świeca]
22 - duży obwód grzejący [2 świece]

W moim przypadku okazało się, że te przewody są już podłączone a przekaźniki są fabrycznie założone w kabinie. Mają oznaczenia 53 i 100.
53 o stykach 40A
100 o stykach 70A.

Przekaźniki są sterowane przez komputer. Na kanale 016 w sterowniku silnika można zdiagnozować ich prace. Po odpaleniu auta [i spełnieniu odpowiednich warunków jak np. duży zapas elergii alternatora - dokładnie można poczytać w podanych wyżej linkach] najpierw załącza się przekaźnik małej mocy, po chwili ten wyłącza się, a załącza przekaźnik dużej mocy i po chwili załącza się też przekaźnik małej mocy grzewczej i grzeją wszystkie 3 świece.

Można także wykonać elektryczny test podzespołów i przekaźniki te będą się cyklicznie włączać.

Mój problem polega na tym, że nie wiem gdzie szukać przewodów od tych przekaźników. Czy są one w komorze silnika czy trzeba je przeciągnąć z wnętrza. Z tego co udało mi się zobaczyć przewody te mają kolor czerwony z białym paskiem i czerwony z czarnym paskiem i mają ok. 4mm2. Dysponuje ktoś np. instalacją od polo, żeby sprawdzić gdzie te przewody biegną??
Bez dymu nie ma ognia Obrazek
mój czarnuch
S
Stanley
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 347
Rejestracja: 20 lis 2008, 20:08
Lokalizacja: RPR trasa Przemyśl-Dynów

Post autor: Stanley »

Jeżeli kombinujesz dodatkowy podgrzewacz płynu, to chyba nie wiesz, że Polo 9N i 9N3 mają fabryczne dodatkowe ogrzewanie powietrzem. Oczywiście, że można dorobić jeszcze podgrzewanie płynu, ale należałoby zastosować nowe przekaźniki + dodatkowe bezpieczniki, no i mocniejszy alternator. Co do przewodów, to lecą one nad pedałem gazu, kolory to: czerwono-żółty, czerwono-zielony, czerwono-biały, a za wtyczką są to kolory: czerwony czarny i biały, które biegną bezpośrednio do nagrzewnicy. Chyba, że zrezygnujesz z tamtego ogrzewania, to wystarczy odlączyć wtyczkę w okolicy pedału gazu i połaczyć je do podgrzewacza płynu.
Bez przecinaka i młota, to ch** nie robota.
Awatar użytkownika
qqrydza
Początkujący
Początkujący
Posty: 146
Rejestracja: 02 maja 2012, 13:39
Lokalizacja: Miechów

Post autor: qqrydza »

Stanley
Piszesz chyba o elektrycznej nagrzewnicy służącej np. do szybkiego odmrożenia przedniej szyby. Zgadza się, przewód ją zasilający jest w okolicy pedału gazu. Nie chce jej odłączać, dlatego, że komputer fabrycznie posiada funkcje sterowania takim podgrzewaczem - robi to kaskadowo w zależności od aktualnego poboru prądu.

Tak jak pisałem w poprzednim poście w mojej polówce są fabrycznie zainstalowane przekaźniki od sterowania dodatkowego podgrzewacza. Obok nich są też bezpieczniki 40A trzy, albo cztery sztuki, jak sądzę od podgrzewacza. Alternator mam 120A - powinien sobie poradzić, ewentualnie wymienię na 180A np. od passata. Interesuje mnie tylko, gdzie są przewody wyjściowe wysokoprądowe z tych przekaźników.
Bez dymu nie ma ognia Obrazek
mój czarnuch
S
Stanley
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 347
Rejestracja: 20 lis 2008, 20:08
Lokalizacja: RPR trasa Przemyśl-Dynów

Post autor: Stanley »

Widzę, że prawie nic nie zrozumiałeś w mojej odpowiedzi. Przekaźniki J359 małej mocy grzewczej oznaczony nr 53 i J360 dużej mocy grzewczej oznaczony nr 100, służą włąśnie do zasilania nagrzewnicy elektrycznej, umieszczonej pod nagrzewnicą wodną.[quote=""qqrydza""] Interesuje mnie tylko, gdzie są przewody wyjściowe wysokoprądowe z tych przekaźników.[/quote]Są to właśnie te przewody, o których pisałem wcześniej.
Bez przecinaka i młota, to ch** nie robota.
Awatar użytkownika
qqrydza
Początkujący
Początkujący
Posty: 146
Rejestracja: 02 maja 2012, 13:39
Lokalizacja: Miechów

Post autor: qqrydza »

OK, teraz zajarzyłem.
Sterowanie odbywa się poprzez te same piny na ECU (21,22) tylko powiedzmy w golfach ALR jest tam wpięty podgrzewacz płynu i przekaźniki są zainstalowane w komorze silnika, a w polo przekaźniki te są wewnątrz i służą do obsługi tej nagrzewnicy.
Stanley Dzięki i "pomógł" dla Ciebie.
Bez dymu nie ma ognia Obrazek
mój czarnuch
Awatar użytkownika
jhosef
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 1576
Rejestracja: 22 lut 2011, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: jhosef »

Nie wiem czy nie za dużo obciążenia dla elektryki. Kilkadziesiąt amper dla nagrzewnicy, kilkadziesiąt na ten podgrzewacz. Plus wspomaganie elektryczne i reszta badziewia na aucie.
Awatar użytkownika
qqrydza
Początkujący
Początkujący
Posty: 146
Rejestracja: 02 maja 2012, 13:39
Lokalizacja: Miechów

Post autor: qqrydza »

Podgrzewacz to duże obciążenie. Jedna świecą ma ok. 300W.
Ja staram się nie używać ogrzewania póki na blacie nie ma tych 70 stopni, miałem nadzieje ze wtedy ta nagrzewnica nie grzeje.

A tak się teraz zastanawiam ze mając wyłączony zupełnie climatronic lub wyłączony sam wentylator, ta elektryczna nagrzewnica chyba grzeje? Przekaźniki małej i dużej mocy klikają mimo to.

Jeśli będzie brakować prądu komp będzie odcinać prace nagrzewnicy i podgrzewacza. W razie czego wymienię alternator.
Bez dymu nie ma ognia Obrazek
mój czarnuch
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

Jedna świeca to obciążenie max 200 W czyli ok 14 A. Razy trzy daje 42 A teraz wypadałoby zerknąć jaki masz alternator ale nawet dla zwykłej 80A to dopiero połowa mocy i będzie pracować jak będzie zimno czyli chłodzenie lepsze. Powinien wytrzymać tylko kabelki doprowadzające prąd do świeczek trzeba przeliczyć na 50 A minimum no i przekaźnik sterujący też.
Lenistwo drogą do postępu
Awatar użytkownika
qqrydza
Początkujący
Początkujący
Posty: 146
Rejestracja: 02 maja 2012, 13:39
Lokalizacja: Miechów

Post autor: qqrydza »

Alternator mam 120A
Podczas sprawdzania świeczek amperomierz cęgowy wskazywał mi 22A na świece. Podłączone do aku 120Ah stojącego w piwnicy - załóżmy że miał te 12,5V daje to ~ 275W. Pod tymi linkami które podawałem wcześniej pisali, że mają ok. 300W.

W każdym bądź razie to bardzo duże obciążenie na alternatora. Nabyłem dzisiaj oryginalne wiązki do świec. Przekaźniki 40A i 80A. Zastanawiam się tylko jaki bezpiecznik (maxi) zastosować 60A czy 70A? Dam chyba narazie 60A najwyżej się spali.

Przyglądam się teraz kapturkom i ich przewodom i wcale nie są to grube przewody - jakieś 2,5 jak na moje oko. Przewody chce założyć 4mm2, żeby nie było dużych spadków.
Bez dymu nie ma ognia Obrazek
mój czarnuch
u
ukffun
Newbie
Newbie
Posty: 2
Rejestracja: 27 maja 2010, 10:25

Post autor: ukffun »

Witam, piszą koledzy o elektrycznym podgrzewaczu zamontowanym w nagrzewnicy... Wiem że to trochę inne forum ale podepnę się do tematu, mam seata arose 1.4 TDI z 2001 roku w którym również zamontowany jest elektryczny podgrzewacz powietrza, w chwili obecnej cała nagrzewnice mam wymienioną i zamontowany klimatronik, problem leży w połączeniu klimatronika tzn. wcześniej aby podgrzewacz powietrza się załączył musiałem dać nawiew na szybę i obroty na full, powodowało to załączenie (zwarcie do masy) wyłącznika krańcowego na starym panelu nawiewów który przy spełnieniu warunków odpowiednich do załączenia podgrzewania załączał grzanie. Teraz mam klimatronik i nie bardzo wiem pod który z pinów panelu podłączyć przewód z krańcówki który sterował załączeniem podgrzewania... czy może zmostkować go na stałe z masą...
Awatar użytkownika
konikks
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 207
Rejestracja: 16 lis 2014, 20:52

Post autor: konikks »

Temat jest o dodatkowym nagrzrwaniu silnika...
ODPOWIEDZ

Wróć do „elektryka + centralny zamek”